Sökning: "rebecca larsson"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden rebecca larsson.

  1. 1. Att drömma sig bort : En korrelationsstudie om dagdrömmande, emotionsreglering och ålder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Rebecca Larsson; Cecilia Stålhandske; [2023]
    Nyckelord :Daydreaming; emotion regulation; correlation study; survey; regression analysis; Dagdrömmande; emotionsreglering; korrelationsstudie; enkätundersökning; regressionsanalys;

    Sammanfattning : Olika forskare är eniga om att det är ett vanligt fenomen att vandra i väg i tankarna, vilket påverkar hur vi fungerar i vår vardag, men det finns olika teorier kring varför vi gör det. Studiens syfte var att undersöka om det fanns samband mellan förekomst av mind wandering och emotionsregleringsstrategierna kognitiv omvärdering (reappraisal) och expressiv förträngning (suppression). LÄS MER

  2. 2. Krav och resurser som underlättar respektive försvårar arbetet för skötare och sjuksköterskor inom psykiatrisk vård

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Rebecca Larsson; Ella Vikman; [2023]
    Nyckelord :Job demands- resources model; psychiatric care; work conditions; exposure to violence; stress; psychosocial environment;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att arbetsförhållandena för anställda inom psykiatrisk vård i Sverige har tydliga brister. Utifrån krav- och resursmodellen undersöktes hur krav respektive resurser påverkar psykiatripersonals arbetstillfredsställelse och arbetshälsa. LÄS MER

  3. 3. Undersökande arbetssätt i naturvetenskaplig undervisning : En studie kring hur lärare på lågstadiet organiserar undervisningen inom naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Maja Birgersson; Rebecca Bille; Anna Larsson; [2023]
    Nyckelord :undersökande arbetssätt; naturvetenskap; lågstadie; interaktion; stöttning; samtal säkerställande av kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur lärare på lågstadiet arbetar med undersökande arbetssätt för att åskådliggöra ett naturvetenskapligt innehåll för eleverna, deras syfte med undervisningen samt hur de ger eleverna möjlighet att synliggöra sin kunskap. Ingången till studien har varit deduktiv med det sociokulturella perspektivet samt Pedagogical Content Knowledge som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  4. 4. Hur barns reflektion, aktörskap och språkande i lek kan främjas : En kvalitativ studie om förskollärarres strategier.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecca Mårtensson; Malin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; lek; språk; språkande; aktörskap; reflektion; utvecklingspedagogik; metakommunikation; variation; erfara; barns erfarenheter;

    Sammanfattning : Leken betonas som en viktig del för barns kommunikation, samspel och utveckling. Dock visar forskning en problematik kring lek och lärande då förskollärares rädsla för att ta över barns lek framträder och förskollärare istället väljer att stå utanför lek. LÄS MER

  5. 5. ”Klart alla är delaktiga, fast vi gör olika” : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sin barnsyn och hur det påverkar delaktighet i den pedagogiska dokumentationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Corneteg Larsson; Rebecca Johansson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; Delaktighet; Barnsyn; Trygghet; Erfarenhet; Förskola; Förskollärare; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är baserad på en kvalitativ metod för att studera hur förskollärarna beskriver sin barnsyn och hur det kan påverka barnens delaktighet i den pedagogiska dokumentationen. För att samla in empirisk data har en grupp – och två parintervjuer använts som metod. LÄS MER