Sökning: "recensioner"

Visar resultat 6 - 10 av 194 uppsatser innehållade ordet recensioner.

  1. 6. Fashioning the Art Gallery : Illusion, Commodity and Death in Martin Margiela at Lafayette Anticipations; A Digital Study of Interdisciplinary Artistic Practices

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Jacob Varnauskas; [2023]
    Nyckelord :Martin Margiela; Lafayette Anticipations; Exhibition Studies; Performance Studies; Walter Benjamin; Nicolas Bourriaud; Contemporary Art; Visual Art; Interdisciplinary Art; Fashion Theory; Creative Practice; Artistic Practice; Digital Art History; Art History; Postproduction; Commodifying the Body; Appropriation of Forms; Ready-made; Pop Art; Dadaism; Memento Mori; Vanitas;

    Sammanfattning : A study of the shift within the practice of Martin Margiela's creative practice based on his solo exhibition at Lafayette Anticipations from Oct. 20 to Jan. 2 2022 in Paris, France. LÄS MER

  2. 7. Faktorer som kan påverka konsumentbeteende vid köpbeslut av modekläder på näten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maryam Ebeid; David Arsic; [2023]
    Nyckelord :Consumer behavior; Decision-making process The five-stage buying decision process; Online shopping; E-commerce; Fashion industry; Factors; Konsumentbeteende; Köpbeslutsprocessen; Näthandel; E-handel; Modebranschen; Faktorer;

    Sammanfattning : This study aims to explore consumer behaviors and purchase decisions in e-commerce within the fashion industry. E-commerce has grown significantly in Sweden over the past years and the fashion industry has experienced rapid growth in e-commerce, becoming an important aspect of consumers' purchasing habits. LÄS MER

  3. 8. Moralen och verkligheten : Tidningsdiskussioner om två kontroversiella svenska ungdomsfilmer 1964 och 1983

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Filip Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :Filmhistoria; ungdomsfilm; ”ungdom på glid”; ”68-vågen”; moralpanik;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att analysera svenska folkets reaktioner på två så kallade ”ungdom på glid-filmer” som bägge väckte starka reaktioner av helt olika anledningar. Filmerna i fråga är 491, som hade premiär den 16 mars 1964 (efter en intensiv debatt om eventuellt visningsförbud) och G, som hade premiär den 25 februari 1983. LÄS MER

  4. 9. "...en mardröm för språkvårdare" : Recensenters attitydertill multietniskt ungdomsspråk i skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Weman Hanna; [2023]
    Nyckelord :multietniskt ungdomsspråk; språkattityd; SFG; metakommunikation; interpersonella drag; annorlundahet; Leiva Wenger; Hassen Khemiri; Khalil; bokrecensioner; kulturella grindvaktare;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks vilka språkattityder som kan synliggöras i recensioner av de tre böckerna Till vår ära (2001), Ett öga rött (2003) och Yani (2022), som samtliga är skrivna helt eller delvis på multietniskt ungdomsspråk. Syftet är att analysera hur attityder till multietniskt ungdomsspråk har förändrats sedan början av 2000-talet fram till 2022. LÄS MER

  5. 10. En kvalitativ studie av aspekter som formar konsumentbeteende i samband med tillfälliga influencer-kollektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Ida Kransenstedt; Sadaf Yahyaei Fard; [2023]
    Nyckelord :Authority; limited edition; Cialdini; influencer marketing; scarcity; consumer behavior; purchase decision; social proof; social media; sympathy principle; temporary collections.; Auktoritet; begränsad upplaga; Cialdini; influencer marketing; knapphetsprincipen; konsumentbeteende; köpbeslut; sociala bevis; sociala medier; sympatiprincipen; tillfälliga kollektioner.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring är i en ständigt föränderlig kontext. Influencer marketing är idag en effektiv strategi, där företag samarbetar med influencers för att marknadsföra sina produkter och bygga förtroende hos följare. Användning av begränsade produkter som framgångsrik influencer marketing betonas. LÄS MER