Sökning: "receptionsanalys medie- och kommunikationsvetenskap"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden receptionsanalys medie- och kommunikationsvetenskap.
6. Supernatural : Fans, tolkningsprocesser och meningsskapande
Kandidat-uppsats, Avdelningen för humanioraSammanfattning : Titel: Supernatural- Fans, tolkningsprocesser och meningsskapande Nivå: C-uppsats inom Medie- och kommunikationsvetenskap Författare: Marie Louise Öhman och Johanna Östlund Handledare: Anna Edin Examinator: Eva Åsén Ekstrand Datum: juni 2013 Syfte: Studera fansens tolkningar, engagemang och meningsskapande med fokus på den amerikanska TV-serien Supernatural. Teori: Analysera fansens tolkningsprocesser utifrån Stuart Halls Encodning/Decoding- modell och de tre tolkningssätten, dominant, förhandlande och oppositionell läsning. LÄS MER
7. Men det är ju bara på TV... eller? Barn, genus och barnprogram
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen syftar till att studera hur barn skapar mening kring genus i förhållande till barnprogram, med fokus på barnprogrammet ”Gabba Gabba”. Genom en kvalitativ receptionsanalys ämnar uppsatsen att undersöka eventuella mönster och samband mellan barnprogrammet och barns åsikter kring genus, samt hur detta förhåller sig till den verkliga världen. LÄS MER
8. Vi lever alla med hiv En undersökning hur en målgrupp tolkar en reklamkampanj
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel: Vi lever alla med hiv. En undersökning hur en målgrupp tolkar en informationskampanj Författare: Anna Halvarsson Uppdragsgivare: Hivpreventionen i Västra Götaland Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för Journalistik och Masskommunikation, Göteborgs universitet. LÄS MER
9. Twilight - en alternativ religion för det tjugoförsta århundradet
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Uppsatsens titel: ”Twilight – en alternativ religion för det tjugoförsta århundrandet” – En text och receptionsanalys av Twiligth som populärkulturellt fenomen. Ämne: Medie- och kommunikationsvetenskap vid Instutitionen för Kommunikation och Medier, Lunds Universitet Kurs: MKVA21:4, B-uppsats, HT 2011 Författare: Mirja Danielson & Linn Olsson Handledare: Marja Åkerström Nyckelord: twilight, identitet, religion, tro, paranormal romance, vampyrer, populärkultur, övernaturliga fenomen. LÄS MER
10. Vem vill aktivt söka upp reklam liksom?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Vem vill aktivt söka upp reklam liksom? Författare: Dag Thorén (med Viktor Adell) Handledare: Veselinka Möllerström Examinator: Fredrik Miegel Syfte: Att studera hur företagens närvaro tolkas i den interaktiva struktur och sociala kontext som kännetecknar facebook. Metod: Kvalitativa metoder och har använts för datainsamling. LÄS MER