Sökning: "receptionsteori perspektiv"
Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden receptionsteori perspektiv.
11. Banshee : En mytologisk varelse i dagens mediesamhälle
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : Titel: Banshee - En mytologisk varelse i dagens mediesamhälle Författare: Kimberly Seitola Handledare: Stefan Larsson Ämne: Religionsvetenskap Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur den irländska mytologiska varelsen banshee gestaltas i dagens mediesamhälle. Teori: Den här uppsatsen använder sig av receptionsteorin, vilken riktar sig mot producenten, åskådaren och läsaren. LÄS MER
12. Litteratursamtalets landskap: gymnasieelevers kunskapsutveckling i samtal om skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : I föreliggande arbete undersöks kunskapsutvecklingen i en gymnasieklass som samtalar om ett antal lästa romaner med arbete, klass och utanförskap som teman. Samtalen förbereddes, strukturerades och fördes av eleverna själva i mindre grupper och genomfördes som en del av elevernas ordinarie undervisning. LÄS MER
13. Tittarens medvetenhet kring influencers samarbete med företag : En kvalitativ receptionsanalys om kommentarer gällande PR Hauls och sponsrat material på Youtube
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker kommentarsfälten till fyra olika videoklipp på Youtube innehållande sponsrat material och PR hauls. Studien lyfter fram begrepp som opinionsbildare och opinionssökare samt beskriver förhållandet mellan dessa ur ett historiskt perspektiv. LÄS MER
14. Varför läser vi skönlitteratur i skolan? : En studie om skönlitteraturens historiska och nutida legitimeringar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : I denna forskningskonsumerande uppsats undersöks hur skönlitteraturen används i svenskundervisningen, både ur ett historiskt perspektiv och enligt dagens forskning i klassrumspraktik. Den stora frågan är varför man läser skönlitteratur i skolan. LÄS MER
15. Att läsa eller inte läsa - det är frågan : En studie om elevers tankar kring läsning av skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The aim of this study is to describe how pupils in fourth grade talk about their attitude of reading fictional narratives in school and on their spare time, their motives to read and how the school promotes fictional experiences. The study is based on interviews with 18 pupils from the same class, divided in four groups. LÄS MER