Sökning: "recreation-leader"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet recreation-leader.

  1. 1. HEMMAPLAN ÄR HÄR : En studie om fritidsledares syn på anledningar till ungdomars användning av multietniskt ungdomsspråk

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Nellie Bäckström; [2021]
    Nyckelord :multi-ethnical; language; teenagers; slang words; multietniskt; ungdomsspråk; ungdomar; slang;

    Sammanfattning : A qualitative study conducted by semi-structured interviews with youth recreation leaders in a city in Västerbotten’s county in Sweden. The aim is to establish a greater knowledge regarding the youth recreation leader’s experiences of Swedish teenagers’ (17-25) reasons of use of multi-ethnical language among the teenagers, specifically with focus on certain categories as calques, slang words, non-inversion and broad generalization of prepositions. LÄS MER

  2. 2. Den komplexa fritidsledaren : En konflikt mellan yrkesrollen och orosanmälningar

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lisa Nyberg; [2019]
    Nyckelord :Fritidsledare; yrkesidentitet; orosanmälningar; tolkningsrepertoar; diskurspsykologi; fritidsgård; socialtjänsten; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur fritidsledarna ser på orosanmälningar genom att undersöka hur de konstruerar fritidsledaryrket och sin möjlighet att agera vid oro för en ungdom på fritidsgården. Nio fritidsledare intervjuades enskilt och materialet analyserades ur ett diskurspsykologiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Constructing the ideal youth recreation leader : A Foucault inspired analysis

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Andreas Ruschkowski; [2018]
    Nyckelord :Youth recreation leaders; Foucault; discourse; subjectivity; government; ideals;

    Sammanfattning : Youth recreation centres in Sweden are significant venues for youth to engage in meaningful activities, as a way to counteract increased segregation and social tension. The professionals promoting young people’s social inclusion and fostering positive personal development in this context, are youth recreation leaders. LÄS MER

  4. 4. Det är som värsta mötesplatsen : En kvalitativ studie om fritidsgården som gränslandsarena

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Emma Ottosson; [2015]
    Nyckelord :Adolscense; social inclusion; belongning; youth creation centre; recreation leader; social pedagogy; Ungdomar; delaktighet; gemenskap; fritidsverksamhet; fritidspedagog; socialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är dels att förstå vilken betydelse känslan av delaktighet har för ungdomar, dels hur fritidsverksamheter kan utgöra en social arena som främjar delaktighet hos ungdomar. Jag vill få kunskap om fritidsgården kan vara en accepterande miljö där fler ungdomar kan känna gemenskap samt vilken roll fritidsledare och deras samverkan med andra aktörer har i arbetet med att få fler ungdomar att känna delaktighet. LÄS MER

  5. 5. Autism i skolan : Hur en skola är tillgänglig för elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Monlars Camilla; [2014]
    Nyckelord :autism; elementary school; autistic syndrome; aspergers syndrome; autism; grundskola; autistiskt syndrom; aspergers syndrom;

    Sammanfattning : My purpose of this study is to investigate whether elementary school is available for students with the disability of autism. If the school is just as accessible for students with autistic syndrome as for students with asperger syndrome, or if the school is marked by equal treatment. LÄS MER