Sökning: "redaktionell text"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden redaktionell text.

  1. 1. Native advertising: Vilseledande reklam förklädd till journalistik? : En explorativ jämförelsestudie av två mediegenerationers inställning till native advertising

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Ida Söderlund; Romina Zomegnan; [2022]
    Nyckelord :native advertising; förtroende; mediegenerationer; reklam; journalistik;

    Sammanfattning : Annonsformen native advertising är ett växande koncept i Sverige. Studier har visat att det föreligger svårigheter i att skilja native från redaktionell text, samt att förtroendet till både publicister och journalistik påverkas av den. LÄS MER

  2. 2. Influencer marketing : En analys om reklamidentifiering och medverkansansvar

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Patrik Söderqvist; Alexander Tönnäng; [2018]
    Nyckelord :Influencer marketing.; Marknadsföringsrätt; Reklamidentifiering; Medverkansansvar.;

    Sammanfattning : Sociala medier är ett ungt och oprövat område där rättsläget ännu inte är helt klart. Det föreligger viss problematik huruvida marknadsföring på sociala medier ska betraktas å ena sidan som redaktionell text och således falla under vår grundlagsskyddade yttrandefrihet. LÄS MER

  3. 3. Opartisk artikel eller osynlig annons? : Om gränsdragningen mellan innehållsmarknadsföring och icke-kommersiella meddelanden i redaktionell text, samt om kravet på reklamidentifiering i det nya medielandskapet.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Catrine Engström; [2018]
    Nyckelord :marknadsföring; redaktionell text; marknadsföringsrätt; yttrandefrihet; sociala medier; medielandskap; MFL; marknadsföringslagen; YGL; TF; textmarknadsföring; dold marknadsföring; KO; konsumentombudsmannen; RO; reklamombudsmannen; reklamidentifiering; annonsmarkering; sändarangivelse; konsumentskydd; innehållsmarknadsföring;

    Sammanfattning : När meddelanden som förmedlas till konsumenter är avsättningsfrämjande och har rent kommersiell karaktär anses de utgöra marknadsföring, och omfattas av reglerna i Marknadsföringslagen (2008:486) (MFL). Marknadsföring ska bl.a. LÄS MER

  4. 4. I gränslandet mellan journalistik och reklam : En semiotisk analys av native advertising i svensk nättidning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Wilma Isenborg; [2017]
    Nyckelord :semiotik; denotation; konnotation; native advertising;

    Sammanfattning : I och med informations- och kommunikationsteknikens snabbt framskridande utveckling så har även sätten att nå ut med kommersiella budskap förändrats. Internets framfart och en utbredd användning av digital teknik har möjliggjort en stor spridning av kommersiella medieinnehåll. LÄS MER

  5. 5. Marknadsföringslagens tillämplighet vid innehållsmarknadsföring

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jessica Lindmark; Fanny Lundqvist; [2017]
    Nyckelord :Rättsvetenskap; marknadsföringslag; innehållsmarknadsföring; reklam på sociala medier; annonsmarkering i sociala medier;

    Sammanfattning : I dagens samhälle återfinns ett brett spektrum av medier, samtliga olika typer av forum där läsaren utsätts för både redaktionell text och marknadsföring. De traditionella medierna för bland annat nyhetsexponering som exempelvis radio, tv och dagspress har idag kompletterats med ett antal digitala sociala medier. LÄS MER