Sökning: "redovisningsformer i skolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden redovisningsformer i skolan.

  1. 1. ”Vi skriver mycket i alla ämnen” En intervjustudie om elevers upplevelser av skrivning och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Janson; Maria Lange; [2016-02-22]
    Nyckelord :Skrivning; skrivprocessen; respons; bedömning; fri skrivning;

    Sammanfattning : Syfte: I denna studie undersöker vi vilka upplevelser elever har av skrivning och skrivundervisning i skolan, men även på fritiden. Vi tar reda på vilken funktion och betydelse skrivning har för eleverna och vad de använder skrivning till i skolan och på fritiden. LÄS MER

  2. 2. Så länge de inte bara lattjar : En undersökning om elevers och lärares attityder till kreativa redovisningsformer i svenskämnets litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Svensson; [2013]
    Nyckelord :kreativa redovisningsformer; litteraturundervisning; enkät; attityder;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka vilka redovisningsformer som är mest förekommande i litteraturundervisningen i gymnasieskolans svenskämne och varför vissa redovisningsformer är mer förekommande än andra. Mer specifikt undersöks elevers attityder till kreativa redovisningsformer samt elevers läsintresse. LÄS MER

  3. 3. Elevers och lärares uppfattningar om elevdemokrati i årskurs fyra

    Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Caroline Svensson; Linnea Sandström; [2008]
    Nyckelord :elevdemokrati; elevinflytande; lärare; elever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera elevers och lärares uppfattningar om elevdemokrati i undervisningen. Frågeställningarna som vi utgår ifrån är följande: • Hur uppfattar elever elevdemokrati? • Hur arbetar lärare för att utföra uppdraget att ”undervisningen skall bedrivas i demokratiska arbetsformer”? • Hur påverkar ett demokratiskt arbetssätt undervisningen och elever? • Hur uppfattar elever och lärare betydelsen av elevdemokrati? Studien bygger på kvalitativa intervjuer med både lärare och elever i årskurs fyra. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar man med so-ämnena i skolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Halvorsen; Sandra Kronqvist; [2002]
    Nyckelord :Education; Integrering; so-lärare; so-ämnena; undervisning; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att genom litteraturstudier och en empirisk undersökning få en inblick i hur lärare undervisar i so idag. Vi vill också se vad styrdokumenten säger om so-ämnena och utifrån litteraturstudier och intervjuer ta reda på hur vi själva skulle vilja arbeta. LÄS MER