Sökning: "redskap historia"
Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden redskap historia.
1. Petrichor. Att spegla den antika kören i musikproduktion
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : I den här uppsatsen kommer jag att undersöka min roll som ljud- och musikproducent för skriven dramatik. Jag kommer att fokusera på kören i det antika dramerna1 och försöka hitta ett sätt att översätta körens roll och funktion till min musikproduktion. LÄS MER
2. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER
3. Gods i förändring : en studie över fyra skånska gods domänstrukturer och arbetsorganisation kring åren 1878-1924
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Den agrara revolutionen innebar flera stora förändringar, både inom jordbruket men även för samhället i sin helhet. Genom nya odlingstekniker, grödor och redskap kom jordbruks-strukturerna att förändras. Storgodsen gick från feodala jordbrukssystem till kapitalistiska med betald arbetskraft. LÄS MER
4. Att giöra et godt wijn : En arkivstudie om frukt-, bär- och växtviners historia i Sverige från år 1735-1865.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Frukt-, bär- och växtviner är ett område som är svagt studerat i Sverige, i synnerhet från ett historiskt perspektiv. Denna uppsats studerar hur dessa viner utformats i handskrivna recept genom att ta reda på förekommande ingredienser, redskap, måttenheter och tillagningsmetoder från år 1735–1865, samt om en utveckling går att urskilja. LÄS MER
5. Skönlitteratur - ett användbart redskap i historieundervisningen? : En litteraturöversikt om läsning av skönlitteratur i historieundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Alla elever har en förförståelse kopplad till historia, ett historiemedvetande, och skolans uppgift är att fördjupa detta genom att försöka få eleverna att inse hur nutiden är sammankopplad med dåtiden och hur eleverna själva är medskapare av historia. Elever behöver möta varierande undervisningsmetoder som utmanar deras historiska tänkande för att utveckling av historiemedvetande ska ske. LÄS MER