Sökning: "redskap i pedagogisk kontext"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden redskap i pedagogisk kontext.

  1. 1. Att hitta sitt sätt att göra rätt : Notariers lärande i det dagliga arbetet på tingsrätt

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Swahn; [2023]
    Nyckelord :situated learning; workplace learning; training; legal expertise; legal education; law clerks; situerat lärande; arbetsplatslärande; professionsidentitet; juridisk expertis; notarietjänstgöring; utbildningsanställning; pedagogiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Pedagogical leadership studies how to facilitate learning, mostly in Education and from the perspective of the principal being the pedagogical leader. One context somewhere in between Education and workplace learning is the two-year training as a law clerk in the Swedish court system. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av motivation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Espelund; Marika Knutsson; [2020]
    Nyckelord :elever; lärare; motivation; pedagogisk planering; pedagogiska redskap; samspel; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilken roll läraren har för att stärka elevers motivation, samt belysa hur man kan arbeta för att motivera elever i grundskolans tidigare år inom matematikämnet. Studiens frågeställningar är: Hur uppfattar lärare begreppet motivation? Hur ser lärare på sin roll för att skapa motivation hos sina elever inom matematikämnet? Hur arbetar lärare för att bibehålla eller öka elevers motivation till lärande inom matematikämnet? Studiens empiriska del utgörs av en kvalitativ metod bestående av semistrukturerade intervjuer, varpå urvalet består av fem verksamma lärare med ett gediget intresse för matematikämnet. LÄS MER

  3. 3. "Det får inte vara High Chaparral, liksom!" : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om systematiskt kvalitetsarbete i skolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Wirzén; [2018]
    Nyckelord :fenomenografi; kvalitativ intervju; kvalité i pedagogisk kontext; systematiskt kvalitetsarbete; redskap i pedagogisk kontext; styrning;

    Sammanfattning : ABSTRACT Johan Wirzén We Can´t Always Be at Sixes and Sevens! – a Study of Teachers Experiences of Systematic quality work Pages: 40 This study examines teachers´ experiences of Systematic quality work in an educational context. The methodological framework is phenomenography. LÄS MER

  4. 4. Surfplattan i gymnasiesärskolan. En studie om användning av surfplattor i gymnasiesärskolans individuella program

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva Johansson; [2015-06-02]
    Nyckelord :surfplatta; kommunikation; delaktighet; samspel; lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur surfplattan används som redskap i undervisningen inom gymnasiesärskolans individuella program. Centrala frågeställningar är: • I vilka sammanhang används surfplattor? • Vad leder användandet till? • Används surfplattan som ett redskap för att nå målen i den övergripande läroplanen samt målen inom ämnesområdet Språk och kommunikation? I så fall hur? • Vilka möjligheter och hinder beskrivs? Teori: Studien behandlar frågeställningar gällande lärande i en pedagogisk skolpraktik där jag undersöker hur elever och pedagoger samspelar med det externa redskapet surfplatta. LÄS MER

  5. 5. Utan sin telefon kan man inget - En fallstudie om hur vuxna med dyslexi använder sig av appar i sina studier

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Esbjörnsson; [2015]
    Nyckelord :alternativa lärverktyg; appar; kompensatoriska hjälpmedel; kulturella redskap; meningserbjudande; mediering;

    Sammanfattning : Esbjörnsson, Cecilia (2014). Utan sin telefon kan man inget- En fallstudie om hur vuxna med dyslexi använder sig av appar i studierna (Without you phone you know nothing), Speciallärarprogrammet 90 hp, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER