Sökning: "referensgruppsteori"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet referensgruppsteori.

  1. 1. "In Somalia you cannot be a model, but in Sweden you have the opportunity" : En kvalitativ studie om ensamkommande ungdomars förväntningar kring sin utbildning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :William Fröberg; Myriam Kibambe; [2017]
    Nyckelord :Ensamkommande ungdomar; utbildning; förväntningar; signifikanta andra; referensgrupp; spegeljaget; primär och sekundär socialisation;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur ensamkommande ungdomar skapar förväntningar kring sin utbildning utifrån deras signifikanta andra och deras referensgrupper, samt hur de hanterar eventuella konflikter mellan dessa förväntningar. Cooleys teorier om spegeljaget, primär och sekundär socialisation samt signifikanta andra, har tillsammans med Shibutanis referensgruppsteori använts för att undersöka detta. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesrelationer -en studie av Self-Concepts olika dimensioners betydelse

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karin Söderström; Tommy Larsson; [2004]
    Nyckelord :Self-Concept; Dimensioner av Self-Concept; relationen mellan konsument och varumärke; Brand Personality; Symbolisk konsumtion; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka individens olika dimensioner av jaget/Self-concept och dess betydelse för relationer mellan konsumenter och varumärken. Vi har valt att forma studien efter det existentiell-fenomenologiska paradigmet. Metoden är passande för att undersöka konsumenters erfarenheter av olika slag. LÄS MER

  3. 3. Produktmusiken och ungdomars musikkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anders Nilsson; Sofie Bjerkefeldt; Filip Streiffert; [2002]
    Nyckelord :Produtkmusik; musikkonsumtion; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vi har valt att undersöka barn och ungdomars musikkonsumtion samt studerat närmare hur de uppfattar produktband i förhållande till det vi valt att kalla kreativa band. För att få en bakgrund kring resonemang som produktband och kreativa band ges en kortare presentation av musikindustrin. LÄS MER