Sökning: "reflekterande läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden reflekterande läsning.

  1. 1. Bindandets betydelse för det kreativa sammanhanget : En studie av musikutgivning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Harald Björk; [2021]
    Nyckelord :music publishing; creativity; art; will; context; bonding; collective fronesis; practical knowledge; sensory experience; musikutgivning; kreativitet; konstnärligt skapande; vilja; sammanhang; bindande; kollektiv fronesis; praktisk kunskap; sinnlig erfarenhet;

    Sammanfattning : A specific account of bonding in creative circumstances – a study of releasing music is a scientific essay which examines the relationship between will, context and creativity in the process of releasing music.  The focus for the examination is the process of finalizing musical works in a release format. LÄS MER

  2. 2. Litteraturundervisning och elevers litterära identitet : En analys av tre lärarhandledningar till skönlitterära verk med inriktning till årskurs 1-3, utifrån ett läs- och litteraturundervisningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carolina Perkovic; Alexandra Ström; [2021]
    Nyckelord :Teacher s guide; teaching of reading; reading instruction; teaching of literature; literature teaching; fiction; view of literature; Lärarhandledning; läsundervisning; litteraturundervisning; skönlitteratur; litteratursyn;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att analysera tre bokförlags lärarhandledningar till skönlitterära verk, med anpassning till årskurs 1–3, utifrån ett läs- och litteraturundervisningsperspektiv. Studiens material består av tre utvalda lärarhandledningar som samlats in från tre olika bokförlag. LÄS MER

  3. 3. Lärares didaktiska metodval vid läsinlärning : – En studie om lärares val och kunskaper inom läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Michaela Mellberg; Sara Svensson; [2021]
    Nyckelord :didactic method; learning to read; phonics; whole language; ASL; Att skriva sig till läsning; Bornholmsmodellen; didaktisk metod; helordsmetod; ljudmetod; LTG; Läsning på talets grund; lärares kunskaper; läsinlärning;

    Sammanfattning : Den här studien behandlar hur lärare arbetar med olika didaktiska metoder för elevers läsinlärning. Syftet är att utreda vilken eller vilka läsinlärningsmetoder 24 verksamma F-3 lärare i Sverige säger sig använda samt om de upplever sig besitta tillräcklig kunskap om vald metod och hur de har fått kunskap om den eller dem. LÄS MER

  4. 4. Har Strindberg en plats i dagens klassrum?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecka Hillman; Erica Holmqvist; [2021]
    Nyckelord :August Strindberg; feministisk litteraturteori; feministisk pedagogik; genus; genusmedveten läsning; litteraturundervisning; litterär kanon; normkritisk pedagogik.;

    Sammanfattning : Med denna kunskapsöversikt har vi haft för avsikt att undersöka vad forskningen säger om hur kanoniserade verk kan läsas på ett genusmedvetet sätt för att främja en reflekterande undervisning på högstadiet och gymnasiet. I undersökningen av detta område har vi identifierat fyra teman, som alla kopplats till genusmedvetenhet, i vilka vi tagit avstamp för att besvara arbetets frågeställning  Hur kan kanoniserade litterära verk läsas för att främja genusmedvetenhet?  Dessa fyra teman är genusmedvetenhet i förhållande till kanonbegreppet, teoribildning, pedagogiska strategier och förhållningssätt samt ett litterärt exempel i form av förankring i August Strindbergs Fröken Julie (1888). LÄS MER

  5. 5. "Fem minuter kvar av lektionen, ta upp era bänkböcker!" : En litteraturstudie om i vilket syfte mellanstadielärare använder skönlitteratur i undervisningen och hur det påverkar elevers motivation, intresse och syn på läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Fanny Tingsén; Julia Warda; [2020]
    Nyckelord :skönlitteratur; läsning; grundskolan 4-6; arbetssätt; undervisning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser arbetssätt i undervisningen med anknytning till skönlitteratur samt hur dessa påverkar elevers inställning till läsning i mellanstadiet. Användningen av skönlitteratur i klassrummet varierar beroende på lärares engagemang och kunskap, vilket påverkar elevers inställning i förhållande till läsning. LÄS MER