Sökning: "reflekterande team"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden reflekterande team.

  1. 1. Reflekterande Team - en väg för ökad dialog mellan elevhälsoteam och verksamhet? : Hur elevhälsoteam kan närma sig skolverksamheten genom Reflekterande Team som arbetsmodell

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Öhman-Danforth; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Elevhälsa; Elevhälsoteam; Reflekterande Team; Samverkan; Fallstudie;

    Sammanfattning : Genom ett nära samarbete förväntas lärarna och elevhälsoteamet, EHT, gemensamt stödja elevernas utveckling och arbete i skolan. I skollagen anges att elevhälsan ska fokusera på förebyggande och hälsofrämjande arbete och att elevernas utveckling mot utbildningsmålen ska stödjas (SFS, 2010:800). LÄS MER

  2. 2. Hur personer med psykisk ohälsa uppleversjuksköterskans bemötande – En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Anna Blomqvist; Angelica Ginsby; [2020]
    Nyckelord :encounter; literature review; mental illness; perception; person centered care; bemötande; litteraturöversikt; personcentrerad vård; psykisk ohälsa; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett stigande folkhälsoproblem där existentiella frågor ofta förbises i vården. Det framkommer att tidsbrist samt brist på kunskap är utmaningar som sjuksköterskan ställs inför i mötet med personer som upplever psykiska besvär. LÄS MER

  3. 3. Universell design för lärande : En aktionsstudie om lärares lärande

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annelie Mickelsson; [2020]
    Nyckelord :Universal Design for Learning; teachers´ learning; sociocultural perspective; tools; action research study; research- based approach; Universal Design for Learning; universell design för lärande; lärares lärande; sociokulturellt perspektiv; redskap; aktionsforskning; verksamhetsnära forskning;

    Sammanfattning : Denna masteruppsats syftar till att bidra med kunskap om lärares lärande och undersöka deras användning av kulturella redskap i en aktionsstudie. I studien undersöks processen i ett arbetslag där universell design för lärande (UDL) presenteras och diskuteras som en möjlig stödstruktur för undervisningen i form av en aktionsstudie. LÄS MER

  4. 4. När systemet är kallt kan bilder värma : En vitaliserande resa med storytelling i ledningssystem

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Maria Bergbäck; [2019]
    Nyckelord :Metaphorical language; imagination; creation; storytelling; leadership. Management systems; vitality; course of events; nothingness; practical knowledge; abstract language; robot; Bildspråk; imagination; skapande; storytelling; ledarskap; styrsystem; vitalitet; skeende; intet; mellanrum; praktisk kunskap; abstrakt språk; robot;

    Sammanfattning : “When a system gets cold, then images can warm it up - a vitalising journey using storytelling as part of a management system”. This essay wants to show that the rational language used in management and governance needs to come alive. LÄS MER

  5. 5. Distriktssköterskors upplevelse av att leda omsorgspersonal på särskilt boende för att främja personcentrerad vård

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Aneta Nääf; [2019]
    Nyckelord :distriktssköterska; ledarskap; personcentrerad vård; omsorgspersonal; särskilt boende; intervju;

    Sammanfattning : Distriktssköterskan ansvarar för att leda och organisera omvårdnaden på särskilt boende. Sköra, multisjuka äldre patienter med mer komplexa behov blir allt fler i Sverige. För att möta dessa patienters behov behöver omvårdnaden en personcentrerad inriktning. LÄS MER