Sökning: "reflektion över syftet i en undervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 47 uppsatser innehållade orden reflektion över syftet i en undervisning.

  1. 6. De sammanflätas, undervisning och leken : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare beskriver sin uppfattning av begreppen lek och undervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pernilla Hedin; [2021]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; perception; teaching; play; Förskollärare; förskola; uppfattning; undervisning; lek;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare beskrev sin uppfattning av begreppen lek och undervisning. Syftet var också att undersöka vilka förutsättningar förskollärarna såg funnits som grund för skapandet av dessa uppfattningar. LÄS MER

  2. 7. Fantasier om fantasi : Slöjdens uttrycki en normkritisk reflektion

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Carolina Ekman; [2021]
    Nyckelord :Diskursteori; estetiska och kulturella uttryck; normkritik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka diskurser som rör slöjdens estetiska och kulturella uttryck, samt att sedan reflektera över dessa ur ett normkritiskt perspektiv. Studieobjektet är således diskurserna, men en delstudie är att undersöka hur slöjdlärare som diskursiva subjektinvesterar affektivt i vissa diskurser. LÄS MER

  3. 8. Språklig inkludering : ett flerspråkigt klassrum

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Svensson; Michaela Särnbäck; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens lärare i svenska skolor behöver ha en bred utbildning för att klara av den mångfald av elever som de möter i skolans värld. Översikten tar upp vilka strategier lärare saknar och vilka strategier de bör använda sig av. LÄS MER

  4. 9. Lärares reflektion över handling: Vad sägs i forskning om varierad matematikundervisning och vad görs i undervisningen?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lena Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Varierad undervisning; Tal i bråkform; Uppfattning; Reflektion-över-handling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa vilka uppfattningar lärare i matematik har om varierad undervisning efter behandling av innehållet tal i bråkform, och vilka aspekter de lyfter fram för att åstadkomma en varierad undervisning i relation till detta innehåll. Studien är kvalitativ och empirin har samlats in genom digitala intervjuer i zoom. LÄS MER

  5. 10. Fantasier om fantasi : Slöjdens uttryck i en normkritisk reflektion

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Carolina Ekman; [2021]
    Nyckelord :Diskursteori; estetiska och kulturella uttryck; normkritik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka diskurser som rör slöjdens estetiska och kulturella uttryck, samt att sedan reflektera över dessa ur ett normkritiskt perspektiv. Studieobjektet är således diskurserna, men en delstudie är att undersöka hur slöjdlärare som diskursiva subjektinvesterar affektivt i vissa diskurser. LÄS MER