Sökning: "reflektion handledning sjuksköterskeutbildning"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden reflektion handledning sjuksköterskeutbildning.
1. Sjuksköterskors förutsättningar att handleda sjuksköterskestudenter vid verksamhetsförlagd utbildning
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Sjuksköterskor som handleder sjuksköterskestudenter under verksamhetsförlagd utbildning har olika förutsättningar att ge god handledning utifrån tillgång till information, stöd och resurser. Syfte: Syftet med föreliggande studie var att beskriva de förutsättningar sjuksköterskor upplevde sig ha vid handledning av sjuksköterskestudenter i verksamhetsförlagd utbildning. LÄS MER
2. Sjuksköterskors uppfattning av att handleda studenter i evidensbaserat förhållningssätt inom kommunal hälso- och sjukvård
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Evidensbaserat förhållningssätt har varit högt prioriterat i svensk sjuksköterskeutbildning de senaste decennierna. Trots det är det endast en låg andel av nyutexaminerade sjuksköterskor som uppger att de använder forskning i sin vardag. LÄS MER
3. Jag lär dig - Du lär mig? - en pilotstudie om sjuksköterskans uppfattning om eget lärande vid handledning av sjuksköterskestudenter i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: I sjuksköterskans profession ingår det, förutom patientarbete, att handleda sjuksköterskestudenter i deras verksamhetsförlagda utbildning VFU. Det är både en ansvarsfull och tidskrävande uppgift. LÄS MER
4. Reflektion vid handledning av sjuksköterskestudenter i VFU - En utmaning för sjuksköterskan : En intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att beskriva hur sjuksköterskor som gått en handledarutbildning upplever användandet av reflektion när de handleder sjuksköterskestudenter i VFU. Studien hade en kvalitativ ansats med beskrivande design. LÄS MER
5. Stöd innebär ”att stå bakom” : En fenomenologisk studie av studenthandledning i den kliniska utbildningen till intensivvårdsjuksköterska
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för VårdvetenskapSammanfattning : Egen erfarenhet av klinisk praktik inom såväl sjuksköterskeutbildning som intensivvårdsutbildning samt som handledare för studenter i grund och specialistutbildning inom intensivvård visar på att mötet och samspelet mellan hand- ledare och student är betydelsefullt för det fortsatta yrkeslivet. Hur kan den kliniska utbildningen förbättras? Jag anser att det är av största vikt att ta reda på hur studenterna upplever sin situation för att hjälpa handledarna under den kliniska utbildningen att ge det stöd studenterna har behov av. LÄS MER