Sökning: "reflektion handledning skola förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden reflektion handledning skola förskola.

  1. 1. Fjärilseffekten - En studie om upplevelser av inkludering i en individintegrerad grundsärskola i grundskolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanja Ivic; Titti Persson; [2018]
    Nyckelord :delaktighet; grundsärskolan; individintegrering; inkludering; lärmiljön;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractIvic, Sanja och Persson, Titti (2018). Fjärilseffekten - En studie om upplevelser av inkludering i en individintegrerad grundsärskola i grundskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Kollegial handledning : En litteraturstudie om användandet av kollegial handledning och dess hinder och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jessicka Stålstjerna; [2017]
    Nyckelord :handledning; kollegial handledning; kompetensutveckling; kvalificerat samtal; skolledare; skolutveckling; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande litteraturstudie var att med en kvalitativ ansats belysa kollegial handledning med de hinder och möjligheter som finns med denna handledning, men även undersöka hur man inom skolan använder sig av kollegial handledning. För att få en förförståelse för bakgrunden och den historia som kan finnas till kollegial handledning, så ges en förklaring som kan visa på hur denna handledning uppkommit och utvecklats över tid. LÄS MER

  3. 3. Handledning som specialpedagogisk insats : En studie om verksamhetsbesök med reflekterande samtal som handledningsmodell i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Camilla Holmquist; [2016]
    Nyckelord :Handledningsmodell; handledning; perspektivbyte; ”reflekterande samtal”; relationer;

    Sammanfattning : Syfte: är att undersöka handledning som specialpedagogisk insats i en förskolekontext på två förskolor i en mellanstor kommun, utifrån handledningsmodellen "verksamhetsbesök med reflekterande samtal". Studien avser undersöka vad handledningsmodellen kan innebära utifrån pedagoger, förskolechefer och specialpedagogers beskrivningar, hur verksamhetsbesök med reflekterande samtal kan upplevas av de samma, samt vilken utveckling pedagoger, förskolechefer och specialpedagoger upplever har skett i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Ökad närvaro genom distansering : En intervjuundersökning av några förskollärares och grundskollärares erfarenhet kring nyttan av specialpedagogisk handledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Sjösten; [2016]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagogisk handledning; reflektion;

    Sammanfattning : Sjösten, Karin (2016). Ökad närvaro genom distansering. En intervjuundersökning av några förskollärares och grundskollärares erfarenhet kring nyttan av specialpedagogisk handledning( Increased engagement through a sense of perspective. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogisk handledning. En intervjustudie om handledningens betydelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Margaretha Joos; [2011-04-08]
    Nyckelord :handledning; kvalitativ ansats; hermeneutik;

    Sammanfattning : Specialpedagogisk handledning har enligt många forskare blivit ett svar på de förändringar som skett inom förskolan. Exempel på dessa förändringar är; förskolans övergång från Social-styrelsen till Skolverket, utbyggnaden av förskolan, tillkomsten av förskoleklass och inte minst de betydligt större barngrupper som idag blivit mer regel än undantag. LÄS MER