Sökning: "reflektion mellan pedagoger"

Visar resultat 11 - 15 av 85 uppsatser innehållade orden reflektion mellan pedagoger.

  1. 11. Högläsning, ett tillfälle för lärande eller en stund för vila? : Pedagogers och vårdnadshavares uppfattningar om vad högläsningen kan bidra till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Källström; Frida Olsson; [2021]
    Nyckelord :Barn; förskola; högläsning; litteratur; pedagog; samtal; vila; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogernas och vårdnadshavarnas inställning till högläsning samt att se hur samarbetet mellan hem och förskola kring ämnet högläsning upplevs. Med hjälp av en kvalitativ enkätundersökning har vi närmat oss en förståelse för pedagogernas syn på barnbokslitteraturen och hur den används på förskolan. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares syn på pedagogiska utredningars brukbarhet i förskolan : Från ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cornelia Applehoff; Emma Arnström; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Handlingsplan; Pedagogisk kartläggning; Pedagogisk utredning; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Applehoff, Cornelia och Arnström, Emma (2021). Förskollärares syn på pedagogiska utredningar brukbarhet i förskolan -Ur en specialpedagogisk synvinkel. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 13. Man får ju bjuda på sig själv lite! : Pedagogers syn på relationsskapande mellan sig själva och sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jennie Olsson; [2021]
    Nyckelord :relationer; trygghet; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie beskriver hur sex pedagoger i grundskola och på fritidshem ser på det relationsskapande arbetet med eleverna och på vilket sätt de upplever att det påverkar elevernas lärmiljö. Utifrån syftet, att beskriva och analysera pedagogers syn på relationsskapande mellan sig själva och sina elever, har semistrukturerade intervjuer valts till insamling av studiens empiri för att på så sätt skapa en djupare förståelse. LÄS MER

  4. 14. Är pedagogiskt kapital en tillgång för förskolan?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Dimitrios Nikolaou; [2020]
    Nyckelord :Erfarenhetsbaserad kunskap; pedagogiskt kapital; kunskap; livserfarenheter.;

    Sammanfattning : En stor andel av förskolans personal saknar en formell pedagogiskt utbildning. Eftersom deras handlingar och interaktion med barnen är utifrån deras pedagogiska kapital, skulle detta kunnaanvändas som en kompensation i förskolans praktik?Studien avsåg undersöka interaktionen mellan personalgruppen utan en formell pedagogiskt utbildning och barnen. LÄS MER

  5. 15. "Normkreativitet?jag är ju helt lost själv" : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers arbete med normkreativitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Andersson; Eriksson Irma; [2020]
    Nyckelord :Normkreativ pedagogik; kvalitativa intervjuer; makt; socialkonstruktionism; förskollärare; barnskötare.;

    Sammanfattning : En stor del av förskolebarns vakna tid spenderas i förskolans verksamhet, som ger barn många olika erfarenheter. Dessa erfarenheter kan pedagoger styra för att påverka och förändra barns framtida syn på normer i samhället. LÄS MER