Sökning: "reflektionens utveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden reflektionens utveckling.
1. Reflektion-"Man måste vara såhär prestigelös" För medveten utveckling i förskolan : En Kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare konstruerar ledning av kollegial reflektion i relation till undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att analysera hur förskollärare konstruerar ledning av kollegial reflektion i relation till undervisning. Detta är en kvalitativ studie med socialkonstruktionismen som teoretisk utgångspunkt. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma förskollärare genomfördes på tre olika förskolor. LÄS MER
2. "Då kan du klä ut dig till en ytspänning" - Reflektionens potential för kompetensutveckling och ökad kvalitet i förskolan : En kvalitativ studie om hur diskursiva praktiker möjliggör kompetensutveckling i individuella reflektioner och i gemensamma arbetslagsreflektioner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Preschool workteams, must continuously and systematically monitor children's development and evaluate the opportunities the education offers for children to develop and learn in accordance with the curriculum. This qualitative study deals with reflection from a socio-cultural perspective where differences between individual reflection and collective workteam reflection are examined in relation to the preschool's work with quality and operational development. LÄS MER
3. Utvecklande ledarskap i kommunal verksamhet : En komparativ fallstudie om kommunala chefers förståelse för ledarskap efter genomförd ledarskapsutbildning
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Organisationer investerar årligen avsevärda summor pengar i ledarskapsutbildningar enligt tidigare forskning. Ledarskapsutbildningen UL är en av Sveriges mest etablerade. Det är av intresse att studera hur utbildningens målsättning uppfylls hos dess deltagare. LÄS MER
4. Samverkan mellan olika aktörer och reflektionens betydelse i arbete med hinder i elevers matematikutveckling : speciallärares/specialpedagogers och matematiklärares uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att få fördjupad förståelse för hur samverkan mellan speciallärare, specialpedagoger och matematiklärare kan ha betydelse för elevers matematikutveckling, särskilt dem med hinder i sin matematiska utveckling. Utifrån en kvalitativ forskningsansats med halvstrukturerade intervjuer försöker studien att belysa tre frågeställningar: Vad identifierar speciallärare/specialpedagoger och lärare i matematik som hinder i elevers matematikutveckling? På vilket sätt kan samverkan ha betydelse för att skapa förutsättningar för elever med hinder i sin matematikutveckling? Vilken betydelse har lärarnas reflektion efter samverkan för elevers matematiska utveckling? Studiens resultat analyserades utifrån ett specialpedagogiskt och systemteoretiskt perspektiv. LÄS MER
5. Reflektion - vägen till en lärande organisation? : En studie om reflektionens betydelse för yrkesmässig utvecklingoch organisatoriskt lärande.
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknikSammanfattning : samband med att den studerade myndigheten genomgick enomorganisation där organisationsstrukturen förändrades och styrochledningsfilosofin tog en ny riktning påbörjades resan mot attbli en ”lärande organisation”. Som ett led i förändringsarbetetimplementerades en ny arbetsmetod; reflektion i vardagen (RÌV). LÄS MER