Sökning: "reflektioner yrkesroll"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden reflektioner yrkesroll.

  1. 1. Förskollärarens ledarskap i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Annsofi Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :förskollärare; ledarskap; profession; professionell identitet; undervisning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Förskolan har genomgått en stor förändring genom årtionden. Genom att förskolan skrevs in i skollagen (SFS 2010:800) kom förskolan att tillhöra utbildningssystemet 2010, det medförde även att förskollärare fick förskollärarlegitimation och då även ansvaret över undervisningen i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Etik i specialpedagogers praktik. 22 specialpedagogers erfarenheter av och reflektioner kring etiska konflikter och dilemman i grundskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Karlgren; [2023-11-08]
    Nyckelord :etiska konflikter och dilemman; professionsteori; etiska principer; yrkesetik; moralisk stress;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden som ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken, för att såväl beakta behovet av en explicitgjord yrkesetik liksom undersöka fenomenet moralisk stress i relation till yrkesrollens funktion och uppdrag. Syftet preciseras genom följande forskningsfrågor: Vilka etiska konflikter och dilemman möter specialpedagoger i den dagliga praktiken? Vilka etiska principer ställs mot varandra? Vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter är etisk teori samt professionsteori och för studien relevanta begrepp inom detta forskningsfält; jurisdiktion, auktorisation och autonomisering. LÄS MER

  3. 3. Skolkuratorers upplevelser av sitt professionella handlingsutrymme

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ruta Cesnaite; Ida Vestman; [2023]
    Nyckelord :Handlingsutrymme; Skolkurator; Profession; Organisation; Legitimitet;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur skolkuratorer upplever sitt professionella handlingsutrymme samt hur det kan påverkas av organisationen. Studien utfördes med hjälp av semi-struktureradeintervjuer, där 5 erfarna skolkuratorer delade sina upplevelser, definitioner och reflektioner kring fenomenet. LÄS MER

  4. 4. Man måste leva för att orka dö : En kvalitativ studie om döende & sörjande människor och hur de reflekterar och känner kring döden

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Merete Fjeldbo; [2023]
    Nyckelord :Death; dying people; grieving people; view of life; death acceptance; relationships; Döden; döende människor; sörjande människor; livsåskådning; dödsacceptans; relationer;

    Sammanfattning :               Syftet med studien var att undersöka hur präster och diakoner genom sin yrkesutövning upplever att döende och sörjande människors reflekterar och känner kring döden. För att svara an på syftet användes en kvalitativ metod i form av en tematisk analys. LÄS MER

  5. 5. Kärnfamiljens uppbrott och dess effekter : En intervjustudie om socionomstudenters upplevelser som skilsmässobarn samt reflektioner kring dess inverkan på utbildningsval och yrkesroll

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Amanda Bornström; [2022]
    Nyckelord :Divorce; family structure; stepfamily; choice of education; social work; Skilsmässa; familjekonstellation; bonusfamilj; utbildningsval; socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur socionomstudenter under uppväxten påverkades av föräldrarnas separation och följande förändringar såsom nya familjekonstellationer samt hur dessa erfarenheter kan kopplas till utbildningsval och framtida socionomroll. Studiens data består av fyra semistrukturerade intervjuer med socionomstudenter som går sin sjätte termin på Södertörns Högskola. LÄS MER