Sökning: "reflektionstid i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden reflektionstid i förskolan.
1. Ramfaktorer som främjar eller hämmar undervisningsprocessen : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares upplevelser av sina förutsättningar att bedriva en pedagogisk verksamhet av god kvalitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Bakgrund/problem: Det framgår i diskussioner om förskolläraryrket att det finns en obalans mellan förskollärares ökade krav och deras förutsättningar. Detta bidrar till hög arbetsbelastning som leder till ökad sjukfrånvaro och psykisk ohälsa bland förskollärare. LÄS MER
2. Pedagogers möjligheter till reflektion : En fokusgruppsmetod kring hur arbetslagen beskriver sitt arbete med pedagogisk dokumentation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Arbetet med pedagogisk dokumentation ligger till grund för ett systematisk kvalitetsarbete i förskolan. Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogernas arbete kring pedagogisk dokumentation, där de genom gruppdiskussioner utvecklar nya sätt att se på hur de arbetar med pedagogisk dokumentation. LÄS MER
3. För barnets bästa : Förskollärarens upplevelser när barnets bästa beaktas i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : The purpose of the study is to make preschool teachers’ experiences of the preschool's activities in relation to the best interests of the child visible. The study is based on the method of semi-structured interviews of a total of five preschool teachers. LÄS MER
4. De sammanflätas, undervisning och leken : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare beskriver sin uppfattning av begreppen lek och undervisning
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare beskrev sin uppfattning av begreppen lek och undervisning. Syftet var också att undersöka vilka förutsättningar förskollärarna såg funnits som grund för skapandet av dessa uppfattningar. LÄS MER
5. ”För att man måste ha tryggheten först” : En studie om förskollärares tankar om barns intressen och förutsättningar för pedagogisk undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare talar om hur de ser på barns intressen i förhållande till undervisningen, samt vilka faktorer de anser påverkar deras förutsättningar till att planera och utföra undervisning i verksamheten. Detta är relevant för förskolläraryrket eftersom det enligt förskolans läroplan (Lpfö18) är förskolläraren som ansvarar för den pedagogiska undervisningen i förskolan, och att det ska styras av barns intressen. LÄS MER