Sökning: "reflektionsunderlag"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet reflektionsunderlag.

  1. 1. "Det handlar inte om mig, det handlar om oss" : En enkätstudie angående pedagogers uppfattningar och erfarenheter av kollegiala reflektioner.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Hofberg; Linda Kjellander; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Reflektion benämns inte som begrepp i förskolans styrdokument. Trots det läggs det stor vikt i styrdokumenten på pedagogers förmåga att ständigt utvärdera, förbättra och utveckla den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Att mota motstånd : Pedagogisk dokumentation som kunskapsmotor i förändringsarbete

    Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marie Wåhlin; [2013]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; kompetensutveckling; motstånd; förändring; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studiens har varit att få en förståelse för den generella problematik som upplevs av olika nyckelpersoner och pedagoger när förändringar införs i en organisation. I syftet har också ingått att försöka få en förståelse för vilka faktorer som uppfattas påverka förändringsarbetet i införandet av verktyget pedagogisk dokumentation inom förskolorna i en kommun. LÄS MER

  3. 3. Barns kamratrelationer : Pedagogers uppfattningar om barns relationsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Jonsson; Maria Lithén; [2013]
    Nyckelord :Barns relationsarbete; Fenomenografi; Förskola; Förutsättningar; Kamratrelationer; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utveckla förståelse för barns förutsättningar attskapa och upprätthålla kamratrelationer i institutionella miljöer genom attundersöka pedagogers uppfattningar om fenomenet barns relationsarbete.Studien har en fenomenografisk ansats och det har genomförts kvalitativaintervjuer med åtta pedagoger som arbetar på fem förskolor med fyra olikapedagogiska inriktningar. LÄS MER

  4. 4. Barns inflytande i förskolans verksamhet - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolans verksamhet.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christina Almqvist; [2013]
    Nyckelord :Inflytande; demokrati; fenomenografi; delaktighet; ;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaSyftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolan.- Vilka möjligheter har barn till inflytande i förskolans pedagogiska verksamhet enligt förskollärarna?- Vilka svårigheter och dilemman finns enligt förskollärarna att ge barn inflytande i förskolanspedagogiska verksamhet?Metod och materialFör att kunna beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolan har jag utgåttfrån den fenomenografiska ansatsen, eftersom studien handlar om människors olika uppfattningar. LÄS MER

  5. 5. Mäh! hallå- man får göra som vill faktiskt : Konstruktion av könsroller i bildskapande situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Amanda Chröisty; Camilla Lundgren; [2012]
    Nyckelord :genus och bildskapande; Pastorek-Gripson;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att se hur lärare förhåller sig till flickor och pojkar i deras bildskapande och hur könsroller konstrueras i förskolan. Genus och jämställdhetsfrågor bör ofta reflekteras i förskolan och vara en grund för den pedagogiska verksamheten. LÄS MER