Sökning: "reflektionsverktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet reflektionsverktyg.

  1. 1. HBTQI-utbildning och socialtjänsten : en dekorativ brosch eller ett banbrytande förändringsarbete?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Serafia Hult; Julia Utne; [2021]
    Nyckelord :LGBTQI; LGBTQI education; norm criticism; social workers; social services; HBTQI; HBTQI-utbildning; normkritik; socialarbetare; socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka förändringar enskilda socialarbetare på socialtjänsten upplever efter en HBTQI-utbildning samt vilka arbetssätt kring HBTQI-frågor som förekommer. Genom kvalitativa intervjuer med sex stycken socialarbetare och med hjälp av tematisk analysmetod har dessa tre teman framkommit: yttre påverkansfaktorer, normkritiskt arbete och klientkontakt. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på barns vila och återhämtning på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Julia Jonasson; [2021]
    Nyckelord :Förskolegården; zoner; lugna områden; vila; återhämtning; utomhusmiljön;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på förskollärarnas syn på barns möjligheter till vila och återhämtning med ett fokus på utomhusmiljöer. Grahns (2007) modell för zoner på förskolegården kommer att används som ett reflektionsverktyg för resultat och diskussion. LÄS MER

  3. 3. Nyfikna pedagogers möten mednaturvetenskapliga fenomen : En kvalitativ studie om pedagogisk innehållskompetenssom förutsättning för undervisning i naturvetenskap iförskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Svan; Anette Hermansson; [2021]
    Nyckelord :CoRe; didaktisk kunskap; erfarenheter; naturvetenskap; PCK; socialkonstruktivism; utomhusmiljö; ämneskunskap.;

    Sammanfattning : Forskning visar att undervisning av naturvetenskap i förskolans utemiljö främst innefattar ämnetbiologi men däremot förekommer inte kemi och fysik i samma utsträckning, vilket kan bero påbristande självförtroende och otillräcklig kunskap. Det är viktigt att barn redan i förskolan får mötade naturvetenskapliga ämnena och pedagogers PCK är en grundläggande faktor för barns utvecklingoch lärande. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om förskollärarens användande av digitala verktyg för att utveckla flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecca Andersen; Aleksandra Lagerbratt; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskollärare; förskolan; digitala verktyg; språkutveckling;

    Sammanfattning : Inledning Studien har sitt fokus i hur digitala verktyg används i förskolor för att utveckla språket hos flerspråkiga barn. Flerspråkighet och digitala verktyg är två växande ämnen i dagens samhälle. Båda ämnena är viktiga att lyfta och skapa sig mer kunskap och förståelse omkring. LÄS MER

  5. 5. Loggbok som reflektionsverktyg

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kavosh Raufi; [2016]
    Nyckelord :gymnasium; gymnasieskola; loggbok; reflektion; skolverktyg; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt ett antal elevers uppfattningar i en gymnasieekonomklass gällande loggboksskrivande som ett reflektionsverktyg för studier och kunskapsinlärning. Studien har sin utgångspunkt i huvudsak från en kvalitativ ansats i form av en gruppintervju samt stöd från en kvantitativ del, i form av en enkätundersökning. LÄS MER