Sökning: "reform pedagogy"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden reform pedagogy.

  1. 1. Finns det en förskola för alla? : Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Eldstedt; Fanny Engström; [2024]
    Nyckelord :approach; inclusion; preschool; special support; strategies; teacher; förhållningssätt; förskola; förskollärare; inkludering; strategier; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd, samt hur de beskriver sitt arbete för att inkludera alla barn i förskolan. Studien har utgått från ett relationellt-, ett kategoriskt och ett dilemmaperspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  2. 2. Utbildningspolitiska reformer och dess inverkan på lärarprofessionen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Donarta Ahmeti; Selma Bacevac; [2021]
    Nyckelord :Profession; Knowledgebase; Pedagogy; Autonomy; Reform ideology; Profession; Kunskapsbas; Pedagogik; Autonomi; Reformideologier;

    Sammanfattning : Profession is an autonomous social system based on the fact that the work emanates in some form of scientifically produced knowledge. The purpose of the knowledge overview is to find out how the political arena has shaped subject teachers as a profession. LÄS MER

  3. 3. Extra anpassningar i matematik : en studie om skolors kvalitetsarbete med extra anpassningar i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emma Liljegren; [2017]
    Nyckelord :mathematics didactic; additional adjustments; math difficulties; perspectives on special pedagogy; matematikdidaktik; extra anpassning; matematiksvårigheter; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Många elever kämpar med matematikämnet i skolan. Dessa elever får inte alltid rätt stöttning vid rätt tid vilket kan resultera i att eleverna inte klarar grundskolan. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och har en skyldighet att snabbt identifiera eleven i behov och sätta in rätt stödinsatser. LÄS MER

  4. 4. Musikpedagogen Felix Saul : om undervisningen i barngrupper vid Stockholms privata konservatorium under åren 1930 till 1942

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anna Kerstin Andersson; [2015]
    Nyckelord :music education; music teaching; music education history; ear training; musicality; reform pedagogics; children; Felix Saul; Stockholms privata konservatorium; Tonika-do; musikmetodik; musikpedagogik; musikundervisning; gehör; musikalitet; musikundervisningshistoria; reformpedagogik; barn; Felix Saul; Stockholms privata konservatorium; Tonika-do;

    Sammanfattning : Felix Saul (1883-1942) var verksam som körledare, musikskribent och musikpedagog, och undervisade främst i sin egen musikskola, Stockholms privata konservatorium (SPK). Syftet med studien är att undersöka den pedagogik som Felix Saul tillämpade i sin musikundervisning i barngrupper på SPK. LÄS MER

  5. 5. Neva Boyd, en lekteoretiker för dramapedagogik : En historisk fallstudie

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Marie Umerkajeff; [2014]
    Nyckelord :Chicago school; drama pedagogy; group play theory; Hull-House; Neva Boyd; reform education; recreation; Viola Spolin; dramapedagogik; dramalek; grupplek; gruppleksteori; Chicagoskolan; drama; Hull-House; Neva Boyd; reformpedagogik; fritidsaktivitet; Viola Spolin; improvisation;

    Sammanfattning : This is a historical documentary research study across Neva Leona Boyd (1876-1963). The theoretical perspective is based on the historical perspective of knowledge from ancient Greece to the approach of modern symbolic interactionism. The study shows that Boyd, who was Viola Spolins teacher, was a proponent of the modern view of group play theory. LÄS MER