Sökning: "regelstyrning i skolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden regelstyrning i skolan.

  1. 1. Fem tysta minuter : En vetenskaplig essä om olika perspektiv på ordningskultur under måltider i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Arkelid; Eva-Lie Johansson; [2019]
    Nyckelord :five minutes of silence; educational meal; authoritarian leadership; democratic leadership; children s perspective; adult perspective; order culture.; Nyckelord: fem tysta minuter; pedagogisk måltid; auktoritärt ledarskap; demokratiskt ledarskap; barnperspektiv; vuxenperspektiv; ordningskultur.;

    Sammanfattning : ”Fem tysta minuter” är en vetenskaplig essä som handlar om olika metoder för att skapa ordning under måltider i skolan. Framförallt undersöker den mellanmålet som är en vardaglig del av det fritidshemspedagogiska uppdraget. LÄS MER

  2. 2. Stöd eller styrning? : En studie av Skolverkets stödmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mikael Forssbeck; Camilla Lindahl; [2018]
    Nyckelord :Autonomi; Styrning; Lärarrollen; Grundskolan; Continuing Professional Development;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes hur Skolverkets stödmaterial kan påverka lärares autonomi. I studiens teoretiavsnitt presenteras begreppet continuing professional development  (CPD) som handlar om den fortbildning lärare förväntas genomgå under sitt yrkesliv och hur CPD kan ses som ett sätt att styra lärares arbete. LÄS MER

  3. 3. Målstyrning i teori och praktik. Politiker, rektorer och lärares syn på målstyrning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ulf Dahlin; [2001]
    Nyckelord :Social sciences; Målstyrning; Regelstyrning; Målstyrningsprocessen; Utvärdering; Resurser; Professionalism; Decentralisering; Offentlig verksamhet; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Mycket har förändrats sedan den nya läroplanen infördes. Den nya läroplanen var i sin utformning målstyrd. Offentliga verksamheter har tidigare varit centralstyrda men i den nya läroplanen decentraliserade man beslut och därmed makt ner på lägre nivåer. LÄS MER

  4. 4. Barns moraliska tänkande : från regelstyrning till inre förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Elisabeth Zetterberg; [1995]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionspedagogik; religionsundervisning; religionskunskap; ämnesdidaktik; moralutveckling; normer; normöverföring; Kohlberg; Piaget; ungdomsforskning; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Min strävan med detta arbete har varit att sätta mig in i hur barns tänkande i moralfrågor utvecklas och hur denna kunskap kan ha betydelse för den påverkan vi utsätter barnen för i skolan. För att ge mitt arbete en mer konkret karaktär, har jag valt inriktningen normer och normöverföring och arbetar efter följande huvudfråga: Hur kan barn i olika åldrar uppfatta och hantera regler och normer och vilka erfarenheter måste barn göra för att de av inre övertygelse skall hålla sig till reglerna? . LÄS MER