Sökning: "regeringens syn på skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden regeringens syn på skolan.

  1. 1. Kommunalisering av skolan - En argumentationsanalys om den svenska skolans kommunalisering

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexander Fyhn Unander-Scharin; Adrian Ekvall; [2024]
    Nyckelord :Kommunalisering; skolan; argumentationsanalys; WPR-analys; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I denna uppsats har en diskussion förts om kommunaliseringen av den svenska skolan. Studien använder sig av en argumentationsanalys på både dåtida och nutida argument om kommunaliseringen samt kartlägger skolans förändring som ägde rum 1991. LÄS MER

  2. 2. Livsmedelsproduktion, ett framtidsämne? : grundskolelärares syn på lärandet om livsmedelsproduktion

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Lovisa Filipsson; [2020]
    Nyckelord :livsmedelsproduktion; lärande; grundskola; studiebesök; läroplan;

    Sammanfattning : Historiskt sett har livsmedelsproduktionen varit en del av gemenemans vardag. Dagens långa avstånd till livsmedelsproduktionen är både fysiskt och mentalt stort, vilket har visats sig ha en negativ inverkan på kunskapen om livsmedelsproduktion (Lundström, 2010). LÄS MER

  3. 3. Alla kan inte bli akademiker : en kritisk studie av regeringens kunskapssyn och betygspolitik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Peter Bergman; Angelica Åsberg; [2014]
    Nyckelord :Kunskapssyn; betygspolitik;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bakgrunden till vår uppsats grundar sig på frågan vem skolan egentligen är till för. Vi tog sedan vår utgångspunkt i en föreläsning av Sir Ken Robinson "Changing Education Paradigms". För att smalna av vårt forskningsområde valde vi att inrikta oss mot betyg och dess konsekvenser. LÄS MER

  4. 4. Blyga pojkar och starka flickor : En studie om genus och jämställdhet i den kenyanska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Börjesson; [2013]
    Nyckelord :Primary School earlier ages; Kenya; equality; gender and teachers; Grundskolans tidigare åldrar; Kenya; jämställdhet; genus och lärare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how two Kenyan school's approaches gender roles, by what the curriculum says and by how the teachers way of teaching are effecting the creation of gender roles. The aim is further to find out what the Kenyan school settings are, according to gender and equality, and how these are implemented in practice. LÄS MER

  5. 5. Lärares och kulturarbetares syn på kultur, estetik och kunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Andreas Råberg; [2010]
    Nyckelord :aesthetic; culture; knowledge; learning process; kultur; estetik; kunskap; läroprocesser;

    Sammanfattning : The National Arts Council[1] has made an evaluation on obstacles and success factors for the interaction between culture and school. In the evaluation report they concluded that teachers and cultural workers have different views on culture and knowledge which creates confusion in their interaction. LÄS MER