Sökning: "reggio emilia bild skapande"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden reggio emilia bild skapande.
1. Klassrumsdesign för bildpedagogik : Den perfekta bildsalen, finns den?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Examensarbetet undersöker Bildsalens utformning och de verksamheter som bedrivs där. Resonemang om vad vi ska kalla rummet förs. En orientering i tidigare forskning om skolmiljöer görs, med fokus på det som är relevant för just bildsalen. I uppsatsen används ett sociokulturellt perspektiv på lärande med Lev Vygotskijs teorier. LÄS MER
2. Bild och skapande i förskolan : Pedagogers tankar om bild och skapande inom inriktningarna Montessori, Reggio Emilia och Waldorf
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Från att det bara funnits en ”traditionell” pedagogisk barnsyn finns det idag flera olika pedagogiska profiler, exempelvis Waldorfpedagogik, Montessoripedagogik och Reggio Emiliapedagogik. Vi har i vår studie valt att undersöka dessa pedagogiska verksamheter gällande deras arbete med bild och skapande. LÄS MER
3. Möjligheter och begränsningar i Reggio Emiliainspirerade förskolors estetiska verksamhet
Magister-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning av barns möjligheter och begränsningar i förskolans ateljéer. Syftet är att synliggöra och problematisera föreställningar och uppfattningar om barns bild- och formarbete i förskolans vardagspraktik. LÄS MER
4. Konst, klotter eller bara ett tidsfördriv
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : ________________________________________________________________________________SammanfattningSyfteSyftet med uppsatsen är att lyfta fram den skapande verksamhetens betydelse för barnens lärande och utveckling. Syftetär även att lyfta fram hur man som pedagog kan skapa en miljö som stimulerar barns skapande, samt vilken betydelsepedagogens roll har. LÄS MER
5. Får barn skapa hur de vill? Hur pedagoger i förskolan tänker kring bildskapande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Skapande verksamhet är vanligt förekommande i förskolan, vilket Läroplanen för förskolan, LpFö-98, förespråkar för att främja lärandet. Bild och andra former av skapande är viktigt i barns liv och utveckling. Det är dock i processen och det fria skapandet, där barnen samspelar med andra, det främsta lärandet sker. LÄS MER