Sökning: "reggio emilia och socialkonstruktionism"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden reggio emilia och socialkonstruktionism.

  1. 1. Barn med särskilda rättigheter och inkludering på förskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mercedes Guerra Alonso; [2011]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stod; barn med särskilda rättigheter; socialkonstruktionism; Reggio Emilia; en skola förskola för alla; inkludering;

    Sammanfattning : Meningen med denna uppsats är att undersöka hur Reggio Emilias pedagogik och dess insatser korresponderar med inkludering i "en skola / förskola för alla". ... LÄS MER

  2. 2. Vad gör förskolebarn i sin utomhusmiljö? : En studie om barns subjektskapande i förskolans uterum.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Anna Bergdahl Gustafsson; [2011]
    Nyckelord :Bildpedagogik; Etnografisk undersökning; Socialkonstruktionism; Förskolebarn; Utomhusrummet; Subjektspositionering; Fri lek; Utforskande; Bilddokumentation.;

    Sammanfattning : Detta är en etnografisk undersökning med socialkonstruktionistisk ram med syftet att synliggöra hur barn använder det material som utomhusrummet erbjuder till sitt eget subjektsskapande. Detta medför att undersökningen utgår från synen på förskolebarn som en kompetent och kulturskapande människa. LÄS MER

  3. 3. Naturvetenskapliga fenomen i förskolan : Bläckfiskar, spindlar och vatten

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Karolina Leidefors; Malin Pettersson; [2008]
    Nyckelord :Förskolan; Naturvetenskap; Reggio Emilia; Socialkonstruktionism; Undervisning;

    Sammanfattning : Avsikten med detta examensarbete har varit att synliggöra hur naturvetenskaplig undervisning för 1-3-åringar kan se ut på ett par förskolor som arbetar med inspiration av Reggio Emilia. Vi belyser och problematiserar detta utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv på lärande och har även utgått från litteratur rörande undervisning av barn i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER