Sökning: "reggio emilia skapande förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden reggio emilia skapande förskola.

  1. 1. Skapande ska få vara en stor del av barns sätt att erövra kunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jessica Johansson; Karin Wångdahl; [2021-04-14]
    Nyckelord :förskola; tillgänglig lärmiljö; estetiska processer; ateljé; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) skrivs det fram att estetiska uttrycksformer både ska vara ett innehåll och metod, samt att utbildningen ska utformas och anpassas för att alla barn ska kunna utvecklas så långt som möjligt. Utifrån våra blivande roller som specialpedagoger väcktes frågan kring hur tillgänglig ateljén som lärmiljö är för barn i förskolan. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ observationsstudie om barns estetiska språkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Nina Muskos; [2019]
    Nyckelord :estetiskt skapande; förskola; Reggio Emilia; hundra språk;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidraga med en ökad kunskap kring hur barns estetiska språkande kan framkomma i ett ateljéarbete. Samt att synliggöra hur processen och meningsskapandet i barns estetiska bildskapande kan uttryckas. Studien genomfördes som en kvalitativ observationsstudie. LÄS MER

  3. 3. Barns möjligheter i ateljén : -En fallstudie om förskolebarns möjligheter till kreativt skapande i ateljémiljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Jennifer Madsen; Anna Rosengren; [2016]
    Nyckelord :förskola; skapande; ateljé; pedagogik; medutforskande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om barns möjligheter till estetiska uttrycksformer i ateljémiljöer. För att kunna besvara detta har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers uppfattningar om skapandet av lärmiljöer som kan främja ett entreprenöriellt lärande : - Betydelsebärande faktorer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Bostrand; Peter Sahlin; [2016]
    Nyckelord :Betydelsebärande faktorer; Entreprenöriellt lärande; Förskola; Lärmiljö; Pedagogers uppfattningar; Reggio Emilia; Skapande av lärmiljöer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vad pedagoger vid Reggio Emiliainspireradeförskolor har för uppfattningar kring skapandet av lärmiljöer för att ur dettamaterial kunna urskilja betydelsebärande faktorer för detta skapande. En diskussion förssedan kring huruvida dessa betydelsebärande faktorer är möjliga att koppla ihop medskapandet av lärmiljöer som främjar ett entreprenöriellt lärande. LÄS MER

  5. 5. Förskolan Vulkanen

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Anna Östberg; [2016]
    Nyckelord :Vasalund; Förskola; Pedagogik; Arkitektur; Solna; Landskap; Kvarteret Framnäs; Vulkanen;

    Sammanfattning : Förskolan Vulkanen Det här projektet handlar om rum för lärande och mer specifikt en förskoleverksamhet i Vasalund, Solna. Jag har fördjupat mig i Reggio Emilia-pedagogiken och fokuserat på hur den fysiska miljön kan verka som ett pedagogiskt hjälpmedel. Projektet har en stark förankring i det omkringliggande landskapet. LÄS MER