Sökning: "reggio emiliafilosofin"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden reggio emiliafilosofin.

  1. 1. Musik – ett av de hundra språken? : Om musikundervisning i Reggio Emiliainspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Andersson; Agnes Edlund; [2023]
    Nyckelord :Musik; transdisciplinärt; Reggio Emilia; estetiska uttryckssätt; didaktiska val; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : Musik anses vara ett av de hundra språk som ett barn har möjlighet att uttrycka sig på inom Reggio Emiliafilosofin. Forskning visar att musiken har betydelse för inlärning men att förskollärare känner sig begränsade i sin kunskap när det gäller att planera för och använda sig av musik i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Den tredje pedagogen : En studie om den inre lärmiljön i en förskola inspirerad av Reggio Emilias pedagogiska filosofi

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Tina Bernevik; Larisa Sagdati; [2017]
    Nyckelord :Design för lärande; design i lärande; förskolans lärmiljö; Reggio Emilia; socialsemiotiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar vilka förutsättningar lärmiljön på förskolor inspirerade av Reggio Emilias filosofi erbjuder för barns meningsskapande. Reggio Emiliafilosofin kan sammanfattas som ett förhållningssätt där man ser barnet som kompetent och utforskande. LÄS MER

  3. 3. Barns möjligheter i ateljén : -En fallstudie om förskolebarns möjligheter till kreativt skapande i ateljémiljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Jennifer Madsen; Anna Rosengren; [2016]
    Nyckelord :förskola; skapande; ateljé; pedagogik; medutforskande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om barns möjligheter till estetiska uttrycksformer i ateljémiljöer. För att kunna besvara detta har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  4. 4. ”Guld och silver”- skapande inomhusmiljö i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Malin Habony Svensson; Anna Jönsson; [2015]
    Nyckelord :Skapande miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka olika förskollärares uppfattningar om barns möjligheter i den skapande inomhus miljön i förskolan och hur pedagogisk dokumentation kan påverka denna skapande miljö. Genom intervjuer med förskollärare som arbetade inom Reggio Emiliafilosofin, Montessoripedagogiken och Waldorfpedagogiken skildrades olika uppfattningar kring skapande miljöer och hur miljön samspelar med barnen. LÄS MER

  5. 5. Det är något i mig som stretar emot : en essä om Reggio Emiliafilosofin, pedagogisk dokumentation och vår kunskapsprocess

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anneli Blomdahl; My Pedersen; [2015]
    Nyckelord :Reggio Emilia Philosophy; pedagogical documentation; learning process; preschool; doubt; knowledge; Reggio Emiliafilosofi; pedagogisk dokumentation; kunskapsprocess; förskola; tvivel; kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna essä är att undersöka den konflikt som uppkommer när studenter som vi genomgår en erfarenhetsbaserad förskollärarutbildning, där nya teoretiska kunskaper ska samspela med redan beprövad erfarenhet från yrket. De situationer som uppstått i vår praktik har legat till grund för de gestaltningar vi skrivit. LÄS MER