Sökning: "register lingvistik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden register lingvistik.

  1. 1. Word-form recognition in 6-month-olds? Using event-related potentials to study the influence of infant-directed speech

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Bente Sand Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Word-form recognition; event-related potentials; infant-directed speech; language acquisition; Igenkänning av ordformer; event-relaterade potentialer; barnriktat tal; språkinlärning;

    Sammanfattning : By 4.5 months infants listen longer to their names compared to matched foils, which is the earliest empirically demonstrated sign of word-form recognition. This ability develops gradually in the first year of life and becomes increasingly advanced. LÄS MER

  2. 2. Existential Constructions and Constructions Predicating Existence

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Staffan Olsson; [2022]
    Nyckelord :existential constructions; typology; formality; corpus study; existenskonstruktioner; typologi; formalitet; korpusstudie;

    Sammanfattning : The term existential construction has been argued to be a misnomer, as the primary function of these constructions is not to predicate existence. In this study, I compare these constructions with ones whose primary function is to predicate existence using a stratified sample of European languages. LÄS MER

  3. 3. Svenska som andraspråkselevers ämneslitteracitet i historieämnet : Textanalys av andraspråkselevers användande av ideationella grammatiska metaforer och röstteori i historieämnet i gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Kim Engström; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; historieämnet; ämnesspecifikt språk; ideationella grammatiska metaforer och röster i elevtexter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka andraspråkselevers ämneslitteracitet i deras textproducerande uppgifter. Frågeställningarna som skulle besvaras i denna studie var hur använder sig andraspråkselever av ideationella grammatiska metaforer i sina texter?vilka röster framträder i andraspråkselevernas texter? För att besvara frågeställningarna användes den deduktiva ansatsen, det insamlade materialet analyserades mot två teorier. LÄS MER

  4. 4. Narrativ skrivkompetens i årskurs sex : Analys och bedömning av elevtexter ur ett genrepedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Andreas Bjarneborg; [2021]
    Nyckelord :narrative; writing competence; systemic functional linguistics; genre pedagogy; berättande text; skrivkompetens; systemisk-funktionell lingvistik; genrepedagogik;

    Sammanfattning : This essay analyzes the written narrative competence of some pupils in the sixth year of Swedish primary school. Using an assessment tool rooted in the genre pedagogy that stems from systemic functionals linguistics view on language, the author provides a situated picture of the current narrative competence of the previously mentioned pupils through a genre pedagogic perspective. LÄS MER

  5. 5. Marking the specific direct object in restrictive relative clauses in spoken Farsi

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Jamie Rinder; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Persian has a case system whereby specific direct objects are marked with the enclitic را =rā. However, the spoken language presents a greater degree of flexibility with regard to =rā marking, especially in complex clauses such as restrictive relative clauses where a head noun can fulfil more than one syntactic function. LÄS MER