Sökning: "regler för reklam"
Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden regler för reklam.
1. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER
2. Du kan inte lura ett barn, eller? - En undersökning om barns skydd vid personifierad onlinereklam
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : With the development of digitalization, personalized online advertising has grown worldwide. This means that companies, through so-called Cookies, collect personal data about the consumer to then create online advertising based on the consumer's interests. LÄS MER
3. Personaliserad reklam : Regleringen av reklam i gränslandet mellan dataskydds- och marknadsrätt
Master-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Personaliserad reklam är en marknadsföringsåtgärd, som till följd av sin digitala natur och många aktörer, överlappar olika rättsområden och är således svår att bedriva tillsyn emot. Syftet med uppsatsen är att utreda vad som är gällande rätt på området och huruvida den är adekvat för att säkerställa integriteten för individer online. LÄS MER
4. Barn och reklam på sociala medier - Är skyddet för marknadsföring via sociala medier gentemot barn tillräckligt utifrån gällande svensk lagstiftning?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Every day, internet users are exposed to advertising, and social media advertising feeds are tailored to appeal to the interests of the individual user. Advertising on the internet is more difficult to identify, avoid, and critique compared to advertising in traditional media, this is because much of the advertising on the internet is embedded in non-commercial content such videos on internet platforms. LÄS MER
5. Är ekologiska marker värdefulla?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of EcologySammanfattning : Hävdade gräsmarker är en av de mest artrika biotoperna i världen, ändå minskar dem i antal. Gräsmarkernas artrikedom kommer från flera århundraden av kontinuerlig hävd som har hållit tillbaka starka konkurrenter som annars riskerade att ta över, vilket tillåtit en stor variation av växter att etablera sig. LÄS MER