Sökning: "regler för sponsring"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden regler för sponsring.
1. Gränsdragningsproblematiken mellan sponsring och gåva
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Sponsring är ett sätt för företag att marknadsföra sig, öka sin försäljning och förbättra sin allmänna goodwill. Ett aktiebolags sponsringsutgifter bedöms mot den generella regeln för avdragsrätt i 16:1 IL. Föreligger ett tydligt samband mellan en kostnad och en inkomst så beviljas avdrag regelmässigt. LÄS MER
2. Sponsring eller gåva? : En redogörelse för gränsdragningen utifrån ett inkomstskatterättsligt perspektiv
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Sponsring är idag ett vanligt förekommande marknadsföringsverktyg som företag använder sig av för att nå ut till sin valda målgrupp. Sponsring förbättrar både företagets image, goodwill och uppnår sina försäljningsmål. LÄS MER
3. Klimatkompensationer : aldrig avdragsgilla?
Magister-uppsats, Karlstads universitet/HandelshögskolanSammanfattning : Avdragsrätt för bolag regleras främst i 16 kap. 1 § inkomstskattelagen. I denna paragraf stadgas det att utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster ska dras av som kostnad. Det finns dock regler som inskränker denna avdragsrätt även fast utgifterna uppfyller kravet på att vara kommersiellt motiverade. LÄS MER
4. Hållbarhetsintegration i banksektorn –en fallstudie om SEB
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Banker har en viktig roll i ekonomin och samhället. De har inte en stor direkt miljöpåverkan, dock påverkar de indirekt genom att finansiera och investera i företag som har miljöpåverkan. Detta har lett till att banker i viss mån tappat samhällets förtroende. LÄS MER
5. Given, och Eder skall bliva givet Avdragsrätt för sponsring med särskild fokus på kultursponsring
Kandidat-uppsats, Sektionen för Hälsa och SamhälleSammanfattning : Vi har undersökt företagssponsring och hur Skatteverket och domstolarna bedömer avdragsrätten för denna. Med företagssponsring menas att ett företag ger ett ekonomiskt bidrag för att kunna dra nytta av bidragstagarens goda namn i sin egen marknadsföring. LÄS MER