Sökning: "reguljära språk"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden reguljära språk.
1. Speciallärarens yrkesroll och specialpedagogiskt stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Inledningsvis ställde vi oss frågan om hur synen på speciallärarens yrkesroll ser ut idag eftersom man på politisk nivå önskat förändringar kring den specialpedagogiska rollen. Man brukar säga att förändring tar tid och vi ville undersöka var vi befinner oss nu. LÄS MER
2. Andraspråkselever i styrdokumenten. En jämförande analys mellan Lgr80 och Lgr11.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Huvudsyftet med uppsatsen är att jämföra de allmänna delarna från läroplanerna Lgr80 och Lgr11 för att undersöka om och hur andraspråkselever synliggörs i styrdokumenten. Delsyftet är att undersöka om och hur kursplanerna i svenska som främmande språk från Lgr80 och svenska som andraspråk i Lgr11 skiljer sig från varandra i avseende till kunskapskrav. LÄS MER
3. Phonotactic Structures in Swedish : A Data-Driven Approach
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Ever since Bengt Sigurd laid out the first comprehensive description of Swedish phonotactics in 1965, it has been the main point of reference within the field. This thesis attempts a new approach, by presenting a computational and statistical model of Swedish phonotactics, which can be built by any corpus of IPA phonetic script. LÄS MER
4. Nya i SO-språket. En studie om nyanländas möjligheter för språklärande SO-undervisning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien har varit att undersöka hur nyanlända elevers SO- undervisning på två skolor är organiserad och vilka strategier lärare kan använda för att underlätta kunskaps-och språklärande för de eleverna. Avsikten med studien är att se om lärarnas bild av möjligheter och hinder för språklärandeundervisning stämmer överens med elevernas upplevelse och tolkning av dessa. LÄS MER
5. Bilder som stöd och språk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I uppsatsen fokuseras termerna individualisering och visualisering med avseende på lärare till elever med autism och deras erfarenheter av dylikt arbete. Det centrala syftet är att undersöka hur svenska och japanska speciallärare ser på arbetet med individualiserade och visuella metoder och vad de tror att den reguljära skolan skulle kunna vinna på att arbeta på liknande sätt som de gör. LÄS MER