Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Alienationens ansikten : En studie av Karl Ove Knausgårds Min kamp och dess kulturella, mediala och digitala kontext

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Johan Lindh; [2024]
    Nyckelord :Karl Ove Knausgaard; My Struggle; alienation; Karl Ove Knausgård; Min kamp; alienation; reifikation;

    Sammanfattning : This essay examines various aspects of alienation in Karl Ove Knausgaard's autobiographical novel My Struggle and its cultural contexts. The overall purpose of the essay is twofold. LÄS MER

  2. 2. Musical interaction in online music education

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Tobias Fejne Allvin; [2022]
    Nyckelord :Actor-network theory; Covid-19 pandemic; Mediation; Musical interaction; Networks; Online music education; Reification; Social constructionism; Technology; Educational Science; Music Education; Aktör-nätverksteori; Covid-19 pandemin; Mediering; Musikaliskt samspel; Nätverk; Online undervisning; Reifikation; Socialkonstruktionism; Teknologi; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The present study seeks to examine musical interaction in online education. Although the study focuses on how teachers have adapted their teaching methods to the new circumstances dictated by the still-ongoing covid-19 pandemic, the ambition has also been to investigate how a beneficial music education online could be conducted in order to promote a global teaching environment with sustainable travelling habits. LÄS MER

  3. 3. Varan-i-världen : Varan i form och innehåll i En dramatikers dagbok

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellen Stark Theander; [2022]
    Nyckelord :Lars Norén; Norén; En dramatikers dagbok; varor; varan; förtingligande; förfrämligande; reifikation; alienation; marxism; fenomenologi; Frankfurtskolan; Walter Benjamin; Passagearbetet; Passagenwerk; Lukács; Historia och klassmedvetande; Karl Marx; Fredric Jameson; Guy Debord; Simone Weil; Martin Heidegger; Ulf Olsson; Anders Olsson; Jesper Olsson; Peter Henning; Cecilia Sjöholm; Mikael van Reis; Lars Nylander; Birgitta Trotzig; Patrik Mehrens; Yvonne Blomberg; Jan Olov Ullén; Göran Sommardal; Jakob Staberg; Björn Apelkvist; Erik Beckman; Susan Buck-Morss; avskapelse; schizofreni; varans dialektik; marxistisk formalism; skådespelssamhället; varuformen; fetisch; fantasmagori;

    Sammanfattning : This thesis explores the commodity as a motif in the first volume of Lars Norén’s Diary of a Playwright, as well as how this motif relates to reification and alienation, and in addition is reflected in the work formally. The study is oriented both towards the text’s depiction of the commodity and its reflections on its own depiction. LÄS MER

  4. 4. Heidegger och Lukács : Förtingligandets problem i Vara och tid och Historia och klassmedvetande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Philip Nelsén Nestlander; [2021]
    Nyckelord :Heidegger; Lukács; Kosík; förtingligande; reifikation;

    Sammanfattning : The main objective of this essay is to construct a conceptual background to the problem of reification [Verdinglichung] in the works of Martin Heidegger and Georg Lukács, Being and time and History and Class Consciousness. This problem is approached through four main chapters – the method of phenomenology and marxism, the critique of the sciences, the concept of wholeness or totality, and the possibility of a phenomenological marxism. LÄS MER

  5. 5. Virtuell simulerad undervisning om språkutredning i speciallärarutbildningen : om lärande, etik och bedömningspraktik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carin Bergqvist; Maria Månsson; [2019]
    Nyckelord :VR; Virtual reality; Education; Special needs education; Special needs teacher; Dynamic assessment; Language; Writing and reading assessment; Vulnerability; Situated perspective; Design for learning; Design för lärande; Dynamisk bedömning; Högre utbildning; Kartläggning; Situerat perspektiv; Speciallärare; Speciallärarprogrammet; Språklig sårbarhet; Språk-; skriv- och läsutredning; Virtual reality; VR;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka betydelsen av att använda virtuell simulerad undervisning (virtual reality, VR) i speciallärarutbildningen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling som alternativ och komplement till autentiska test med elever för att belysa lärande, etiska aspekter och bedömningsformen i en VR-miljö. Bakgrunden till studien är att speciallärarstudenterna behöver öva upp sina färdigheter i att genomföra språk-, skriv- och läsutredningar. LÄS MER