Sökning: "reklam 1920"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden reklam 1920.

  1. 1. Värmländsk ishockey 1960–1980 : En studie i byråkratisering, specialisering och professionalisering inom Värmlands Ishockeyförbund.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Johan Palmqvist; [2024]
    Nyckelord :Värmlands ishockeyförbund; byråkratisering; specialisering; professionalism; institutionell teori.;

    Sammanfattning : Nyckelord: Värmlands ishockeyförbund, byråkratisering, specialisering, profesionalism, institutionell teori. Bakgrund: I Starks studie framkommer det att tre framträdande trender präglade Svensk ishockey mellan 1920-1972, byråkratisering, specialisering och profesionalism. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv på propaganda Propagandabegreppet i Sverige mellan 1920 och 1951

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Theodor Lindström; [2023-06-29]
    Nyckelord :Propaganda; reklam; Jacques Ellul; Reinhart Koselleck; agitation; informationspolitik; svensk press 1920 – 1951;

    Sammanfattning : This thesis examines the term propaganda and it´s use and meaning in the public discourse in Swedish press between the years 1920 and 1951. The thesis asks the overarching question of how and why the definition of the term changes from a neutral word to a word with negative connotations. LÄS MER

  3. 3. “The Safe Solution of Women's Greatest Hygienic Handicap” : Varufiering och medikalisering i reklam för mensskydd i 1920-talets USA

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Anna Inez Bergman; [2017]
    Nyckelord :Kotex; Kimberly Clark; Mensskydd; Kvinnohistoria; Varufiering; Kommodifiering; Medikalisering;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Att sälja hälsa : Hälsoanspråk i Mjölkpropagandans reklamkampanj 1920-1970

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :John Högström; [2017]
    Nyckelord :reklam; hälsa; folkhälsa; propaganda; styrningsrationalitet; konsumtion; mjölk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att belysa förändringar i hur hälsoanspråk använts och utformats i kommersiellt syfte under 1900-talet. Förändringarna synliggörs genom att analysera problem, mål och medel i Mjölkpropagandans tidskrift utifrån teorin om styrningsrationalitet. LÄS MER

  5. 5. Tales of Testosterone : A Historical Study of the Science of the Male Hormone in Male Menopause and Homosexuality

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Therese Karlsson; [2016]
    Nyckelord :testosterone; masculinites; hormones; homosexuality; Einar Rodhe; Arnold Josefson; Axel Westman; Paavo Vara; Erik Lundberg; Paul de Kruif; Peter Conrad; medicalization; testosteron; manlighet; hormoner; homosexualitet; medikalisering;

    Sammanfattning : Berättelsen om testosteronet. En historisk studie av vetenskapen om det manliga könshormonet inom det manliga klimakteriet och homosexualitet. LÄS MER