Sökning: "reklam analys mcdonalds"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden reklam analys mcdonalds.

  1. 1. En (o)nyttig uppsats : en retorisk studie om svenska McDonalds apologia

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Emma Einarsson; [2016]
    Nyckelord :McDonalds; retorik; Super Size Me; reklam; hermeneutik; neo-aristotelisk analys; apologia; Benoit; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån perspektivet att dokumentären Super Size Me är potentiellt ethosskadande, undersöka hur McDonalds har förhållit sig till detta genom deras reklamfilmer och en annons, och se ifall dessa kan ses som en apologia. Studien har även som syfte att undersöka vad människor som Morgan Spurlocks granskningar och anklagelser av multinationella företag kan bidra med. LÄS MER

  2. 2. Konstens influenser i dagens reklam : En kvalitativ studie av reklambilder och konstverk

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informatik och media

    Författare :Sanna Olsson; [2009]
    Nyckelord :reklam; konst; reklambilder; konstverk; perspektivåtergivning; motiv; tekniker; bekantgörande; främmandegörande; budskapstyper; dialogisk analys; bildredigering; foto; visuell kommunikation; Honda; Chevrolet; Scrabble; McDonalds; Ramorama; Cïtroen Total; Björn Gustafsson.;

    Sammanfattning : Abstract Title: Art influences in today´s advertisingimages – A qualitative study of advertisingimages and work of art Number of pages: 46 Author: Sanna Olsson Tutor: Else Nygren Course: Media and Communication Science C Period: Autumn 2009 University: Division of Media and Communication, Uppsala University Purpose: The purpose with this composition is to analyse how art has influenced todays advertising images, to see wich influences that can be descovered. Method/Material: Since this is an imageanalys the main material has been consisted of advertising images, a total of seven. LÄS MER

  3. 3. Global form av reklam och dess vetenskapliga debatt : En kvalitativ studie av fyra globala kampanjer

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Maria Petrovic; [2009]
    Nyckelord :advertising; global advertising; standardized advertising; culture adapted advertising; campaigns; global campaigns; global brands; consumption; scientific debate about global advertising; culture; globalization; McDonald s; HP; Coca-Cola; Amnesty International; I m Lovin It; The Computer is Personal Again; The Coke Side of Life; Stop Violance Against Women; qualitative studies; content analysis; semiotic analysis; reklam; global reklam; kulturell anpassad reklam; standardiserad reklam; kampanjer; globala kampanjer; globala varumärken; konsumtion; vetenskaplig debatt angående global reklam; kultur; globalisering; McDonald s; HP; Coca-Cola; Amnesty International; I m Lovin It; The Computer is Personal Again; The Coke Side of Life; Stop Violance Against Women; kvalitativ studie; innehållsanalys; semiotisk analys;

    Sammanfattning : I’ve chosen primary to analyze commercial form of advertising by world leading companies; McDonald’s, Coca-Cola and HP due to their implementation of global advertising. The fourth campaign that’s being analyzed is not of commercial type instead it’s characterized as an informative campaign that the ideal organization Amnesty is carring out. LÄS MER