Sökning: "reklam elle"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden reklam elle.

  1. 1. Reklamens utformning och förändring under 2010-talet : En jämförelse mellan reklam riktad till män respektive kvinnor

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Markus Gerhardsson; [2019]
    Nyckelord :multimodal analys; reklam; reklamannonser; modelläsare; män; kvinnor;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att ta reda på hur reklamannonser riktade till män respektive kvinnor är utformade idag och om det har skett någon märkbar förändring av utformandet av dessa under 2010-talet. För att kunna ta reda på detta analyserar jag fyra annonser riktade till män (två från 2011, två från 2019) och fyra annonser riktade till kvinnor (två från 2011, två från 2019), hämtade ur Café respektive Elle. LÄS MER

  2. 2. Kvinnlig konstruktion och konsumtion i ELLE : En kvantitativ innehållsanalys av redaktionell text och reklam i ett modemagasin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Centrum för samhällsanalys (CESAM)

    Författare :Johanna Walldén Persson; [2016]
    Nyckelord :konsumtion; modemagasin; ideal; reklam; genus;

    Sammanfattning : Titel: Kvinnlig konstruktion och konsumtion i ELLE  Författare: Johanna Walldén Persson                                                    Handledare: Ronny Severinsson  Examinator: Ebba Sundin Typ av arbete: Examensarbete för kandidat i medie- och kommunikationsvetenskap (15 hp)  Termin: VT16 Antal ord: 13 229 Syfte och frågeställningar: Syftet med denna uppsats är att urskilja på vilket sätt kvinnlighet framställs och upprätthålls i förhållande till konsumtion i tidningsmagasinet ELLE. Från olika håll i samhället finns krav på hur kvinnor ska vara. LÄS MER

  3. 3. Den lyxiga livsstilsrepresentationen i svenska Elle

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hermine Sammarcelli Bond; Maja Stockwell; [2015]
    Nyckelord :Livsstil; Lyx; Elle; fantasi; dröm; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har i syfte att identifiera och analysera den fantasi som råder kring en lyxigare och exklusivare livsstil, vilken presenteras och reproduceras i livsstilssektionen i modemagasinet Elle. Det har gjorts ett urval av det mest representativa redaktionella material liksom reklam, från novemberupplagan 2014, vilka får representera den ”lyxiga prägel” som framkommer i livsstilssektionen i sin helhet. LÄS MER

  4. 4. Reklamannonsens utformning : En jämförelse mellan reklam riktad till män respektive kvinnor

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Julia Bergklint; [2015]
    Nyckelord :kommunikation; reklam; genus;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka hur reklamannonser för skönhetsprodukter ser ut för två olika målgrupper: män och kvinnor. För att undersöka detta har jag analyserat utformningen hos skönhetsannonser i modemagasinen Elle och Café. Elle riktar sig till kvinnor och Café till män. LÄS MER

  5. 5. Kvinnor och män i reklam : En kvantitativ innehållsanalys om kvinnor och mäns framställning i modemagasin ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Linda Fick; Sofia Nilsson; [2014]
    Nyckelord :Advertisement; fashion magazine; femininity; gender; masculinity; stereotypes;

    Sammanfattning : This study is about gender stereotypes that occur in the magazines of ELLE and KING's advertisements in 2014. The purpose of this inquisition is by using a gender perspective to examine the interpretation of women and men, compare how they relate to the traditional gender stereotypes. LÄS MER