Sökning: "reklam grafisk design"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden reklam grafisk design.

  1. 1. Rätten att synas : Representation av funktionsvariation i reklambilden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Johanna Nebelius; [2023]
    Nyckelord :Grafisk design; representation; semiotik; reklam;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate how the representation of visible disability appears in three separate campaigns with different senders. The purpose of the essay is to reveal, through a semiotic analysis, the hidden messages that can be found in these campaigns and thus gain a better understanding of how the representation of visible disabilities can take place in advertising. LÄS MER

  2. 2. Barcelona as a place brand, a study on visual communication and place marketing

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Jonatan Matias Salinas; Maja Wastesson; [2023]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; platsmarknadsföring; varumärke; platsvarumärke; varumärkesstrategi; grafisk design; retorik.;

    Sammanfattning : Betydelsen av att etablera och bevara ett starkt varumärke av en plats eller stad, så kallad platsmarknadsföring, är av största intresse för en plats, inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv. En del i ledet av att etablera ett starkt varumärke består av att arbeta med kommunikation i olika format, till exempel genom visuell kommunikation vars syfte är att stärka den grafiska profilen inom bland annat reklam, webb, sociala medier, skyltning och illustrationer. LÄS MER

  3. 3. Dialog : En studie om representationen av manskroppen genom ett normkritiskt designperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Joel Wallin; [2023]
    Nyckelord :Normkritisk design; representation; visuell kommunikation; mäns kroppsbild.;

    Sammanfattning : Det rapporteras på flera platser i världen att fler och fler män mår dåligt över sin egna kroppsbild. Män klär sig för att gömma sina kroppar, de har ångest över hur de ser ut och de jämför sig själva med andra på negativa sätt. LÄS MER

  4. 4. Parfymreklamens essens : En uppsats om parfymreklams utformning genom historien, ur ett normkritiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Emilia Belokozovska; [2022]
    Nyckelord :grafisk design; parfymvarumärke; narrativ; visuell retorik; semiotik; reklam; marknadsföring; stereotyper; könsstereotyper; normkritik;

    Sammanfattning : This essay examines how gender stereotypes have been portrayed and represented in perfume advertising. With a historical overview this essay will shed light on the development of perfume advertising. LÄS MER

  5. 5. Klädföretags visuella representation av den kvinnliga kroppen i marknadsföring : En undersökning för hur kvinnokroppar presenteras i klädföretags kommunikation samt hur detta påverkar kvinnor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Roskvist; [2021]
    Nyckelord :Idealkropp; klädföretag; kvinnokroppen; kvinnor; reklam;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kvinnokroppar framställs i klädbutikers visuella kommunikation, främst på deras webbutiker och i sociala medier. Undersökningen syftar även till att undersöka hur kvinnor i olika åldrar påverkas av de kroppar som framställs på klädbutikers webbutiker och reklam. LÄS MER