Sökning: "reklam i nyheter"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden reklam i nyheter.

  1. 1. Kurdiska räven” –reklam för gängkriminaliteten? : En studie av svenska mediers gestaltning ochdramatisering av gängkriminalitetenAlfred Collin

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Alfred Collin; Kewin Adolfsson; [2023]
    Nyckelord :Gängkriminalitet; dramatisering; Kurdiska räven; smeknamn på kriminella; kommersialisering och kriminaljournalistik;

    Sammanfattning : Kriminalitet är något som är och alltid har varit aktuellt i samhället. Medias rapportering om den blir därför viktig för vilken uppfattning allmänheten får av kriminaliteten. LÄS MER

  2. 2. Influencers - opinionsbildare, marknadsförare eller nyhetsförmedlare? : En jämförelse av klassiska och nischade influencers innehåll och huruvida det går att se några journalistiska tendenser hos dessa

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Hanna Hettman; Rhea Iconomou; [2021]
    Nyckelord :journalistisk; influencer; opinion; reklam; nyheter; medielogik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad två olika grupper (klassiska och nischade) influencers innehåll på Instagram består av och hur stor del som kan kategoriseras som opinion, reklam och nyheter. Studien syftar också till att undersöka om influencers styrs av några journalistiska riktlinjer och i sådant fall på vilket sätt. LÄS MER

  3. 3. Ledsagande av seniorer i samband med webben : Identifiering av tillvägagångssätt att bistå seniorer i utförandet av uppgifter på webben

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Daniel Lindahl; [2019]
    Nyckelord :Seniors; Usability; Digital interaction; Browser extensions; Seniorer; Användbarhet; Digital interaktion; Webbläsartillägg;

    Sammanfattning : Webben kan användas i många syften och kan skapa ett mervärde både i arbetslivet och det privata livet för människor. Idag förekommer användande av datorer, webben och IT generellt i ett flertal branscher. LÄS MER

  4. 4. “Generation Z, nu ska vi konsumera bättre” : En studie om hur sociala medier kan bidra till fler etiska klädköp

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hanna Persson; Lovisa Christensson; [2018]
    Nyckelord :Generation Z; Social media; Ethical consumption; Clothing consumption; Intention Actual behaviour; Communication.; Generation Z; Sociala medier; Etisk konsumtion; Klädkonsumtion; Intention Genomförande; Kommunikation.;

    Sammanfattning : Dagens överkonsumtion har resulterat i förödande problem för både natur och oss själva. En av alla lösningar till att minska problemet är att tillverka och erbjuda etiskt korrekta produkter till konsumenter. Men trots att intentionen att köpa dessa produkter har ökat hos konsumenter, genomförs inte dessa köp. LÄS MER

  5. 5. Opartisk artikel eller osynlig annons? : Om gränsdragningen mellan innehållsmarknadsföring och icke-kommersiella meddelanden i redaktionell text, samt om kravet på reklamidentifiering i det nya medielandskapet.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Catrine Engström; [2018]
    Nyckelord :marknadsföring; redaktionell text; marknadsföringsrätt; yttrandefrihet; sociala medier; medielandskap; MFL; marknadsföringslagen; YGL; TF; textmarknadsföring; dold marknadsföring; KO; konsumentombudsmannen; RO; reklamombudsmannen; reklamidentifiering; annonsmarkering; sändarangivelse; konsumentskydd; innehållsmarknadsföring;

    Sammanfattning : När meddelanden som förmedlas till konsumenter är avsättningsfrämjande och har rent kommersiell karaktär anses de utgöra marknadsföring, och omfattas av reglerna i Marknadsföringslagen (2008:486) (MFL). Marknadsföring ska bl.a. LÄS MER