Sökning: "reklam kognitiv"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden reklam kognitiv.
1. Reklam kan vara rolig : En studie om humors påverkan på köpintention
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Reklam kan vara rolig; en studie om humors påverkan på köpintention Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Christopher Hasp & Manfred Högberg Handledare: Michelle Ryback Datum: 2022 – Juni Syfte: Avsikten med arbetet är att undersöka om en tydlig koppling finns mellan uppskattning av humor och köpintention för produkter med låg engagemangsnivå genom användandet av videoreklam. Metod: I studien har en kvantitativ forskningsmetod med ett deduktivt tillvägagångssätt använts där datainsamling skett i form av en enkätundersökning med totalt 103 besvarande respondenter. LÄS MER
2. Attribut som påverkar dina gröna köpbeslut
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Flera undersökningar har under de senaste åren visat på hur företag använder sig av miljömässiga budskap i sin marknadsföring för att framhäva sina produkter som mer miljövänliga än vad de i själva verket är, så kallad greenwashing. Genom det enorma utbudet som finns tillgängligt för nutidens konsumenter och de olika influenser de får till sig genom reklam kan det vara svårt för den enskilda konsumenten att avgöra om produkten är trovärdig eller inte. LÄS MER
3. Acceptable Ads guidelines, its effect on user experience and ad-noticeability
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The Acceptable Ads Standard is a set of guidelines developed by the biggest ad-blocker company AdBlock Plus as an attempt to alleviate the largest need for ad-blocking programs; ads being annoying, irrelevant, and too intrusive. The guidelines inflict rules regarding how ads can be presented in order to be acceptable, thereby not disturbing the consumer. LÄS MER
4. Hur reagerar barn på produktplacering i barnfilm?
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som är skrivet vid fakulteten Teknik och Samhälle på Malmö högskola. Syfte med studien är att bidra till en ökad förståelse kring hur barn reagerar på olika produktplaceringar i barnfilm samt undersöka samband till den kognitiva utvecklingen. LÄS MER
5. Visuell framställningseffekt inom digital tv-miljö
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Abstract För interaktiv tv-reklam är det viktigt att undvika störande intryck samtidigt som man önskar att få användaren engagerad. För detta ändamål undersöktes den visuella framställningseffekten, som enligt Elder och Krishna (2012) leder till ökat engagemang för den produkt som presenteras, vilket leder till ökade köpintentioner. LÄS MER