Sökning: "reklam kosmetika"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden reklam kosmetika.

  1. 1. Tillåtna överdrifter eller vilseledande marknadsföring? En utredning om vilseledande marknadsföring av kosmetika enligt 10 § marknadsföringslagen.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Fredrik Nordqvist; [2023]
    Nyckelord :Immaterialrätt; marknadsrätt; marknadsföringsrätt; puffery; vilseledande; överdrifter; reklam; kosmetika; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The Swedish Marketing Act is largely based on the Unfair Commercial Practices Directive. The directive stipulates that an assessment in accordance with the Swedish Marketing Act should be made in line with the directive. In Sweden, there is a long tradition of making strict and restrictive assessments regarding exaggerations in marketing (puffery). LÄS MER

  2. 2. Svep upp för 20% mer miljöpåverkan - Sociala mediers inverkan på människor och miljö

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Eleonor Klang Åkesson; Linnea Eng; Andrea Hägg; [2019]
    Nyckelord :Influencers; Sociala medier; Miljö; Unga vuxna; Beteende; Konsumtion;

    Sammanfattning : Sociala medier och yrkesgruppen influencers spelar idag en viktig roll i företags marknadsföringsstrategier. Reklam genom influencers har visat sig vara en effektivmarknadsföringsstrategi och influencers inom kategorin mode och skönhet får in största delen av sina intäkter genom samarbeten med företag. LÄS MER

  3. 3. Viktlös Foundation med en fulländad Finish för Highlighteffekt Att översätta engelska reklamtexter till svenska

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Elisabeth Sommar; [2012-01-23]
    Nyckelord :reklamöversättning; översätta slogans; reklamspråk; anglicismer;

    Sammanfattning : Vardagsspråk och sociala värderingar ligger till grund för det språk som används i reklamtexter. Trots att reklamspråket har utmärkande egenskaper som är globala i flera avseenden så finns det också kulturella och lingvistiska skillnader vilka försvårar standardiseringen av reklamtexter. LÄS MER

  4. 4. The Recommendation Generation - En magisteruppsats om konsumtionsbeteende hos Generation Y ur en direkthandelskontext.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Suzana Jankovic; Katarina Ralevska; Edwin Pettersson; [2009]
    Nyckelord :generation y; direkthandel; konsumtionsbeteende; varumärken; word-of-mouth; Trade; Handel; Market study; Marknadsanalys; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur köpbeteende och intresse för varumärken skapas hos Generation Y i Sverige och hur detta kan leda till köpbeslut. Undersökningen genomförs med fokus på ett företag vars försäljning sker via direkthandel. LÄS MER