Sökning: "reklam och leksaker"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden reklam och leksaker.

  1. 1. Söta Husfruar och Händiga Ingenjörer : Könsbilder i svensk leksaksreklam 1949 - 2009

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Nova Wegerif; [2015]
    Nyckelord :genus; reklam; barn; leksaker; könsbilder;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte har varit att ur ett historiskt perspektiv undersöka den bild av könsroller som förmedlats till barn genom leksaksreklam i Sverige under perioden 1949 - 2009. Samt att ställa denna utveckling i relation till utvecklingen av könsbilder och jämställdhet i samhället i stort under samma historiska period. LÄS MER

  2. 2. Det vill jag också ha : En studie om pedagogers och föräldrars uppfattningar om förskolebarns status i relation till materiella ting

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Jeanette Larsson; Cristin Strokan; [2013]
    Nyckelord :materiell status; barn; exkludering; konsumtion; lärande; påverkan;

    Sammanfattning : BakgrundForskning belyser hur barn påverkas av olika faktorer då det handlar om deras materiella status. De faktorer som har stor betydelse för barn är bland annat; vänner, massmedia, föräldrar, pedagoger, reklam och den rådande norm som finns i samhället. LÄS MER

  3. 3. Leksaksreklamens framställande av flickor och pojkar

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Malin Larsson; Matilda Östblom; [2013]
    Nyckelord :könsstereotypt; könskodning; genus; manligt; kvinnligt; reklam och leksaker;

    Sammanfattning : Den här undersökningen handlar om hur flickor och pojkar representeras i reklam. Syftet med undersökningen är att ta reda på vilket sätt som de framställs på och hur könskodningen sker. Därför har bilder från leksaksförpackningar och tv-reklam valts ut som är ett av leden i marknadsföringen för leksaker. LÄS MER

  4. 4. Barn & TV-reklam : En studie om tv-reklamens påverkan på barn

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Björn Larsson; [2007]
    Nyckelord :barn; tv-reklam;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate if and how children acknowledge TV-commercials, and if that is the case, are their preferences in products a result of it? The study also investigates which TV-commercials that are broadcasted together with children’s programs and if and how the children acknowledge these. The studies are based on interviews and an exercise with pictures that was carried out with two groups containing four children each. LÄS MER

  5. 5. Bilder talar sitt tydliga språk : Om könsschabloner i marknadsföring av leksaker och barnrum

    Master-uppsats, Samhällskunskap

    Författare :Linda Edin; [2006]
    Nyckelord :Barn; Genusbilder; Könsroller; Könsschabloner; Reklam; Produktbilder; Leksaker; Barnrum.;

    Sammanfattning : Bilder av barnrum och produktbilder med leksaker står i centrum för denna uppsats, där huvudsyftet varit att utreda hur genussymboler och könsroller förmedlas i marknadsföringen vänd till barn. Källmaterialet har bestått av bilder strategiskt utvalda. LÄS MER