Sökning: "reklam offentliga rummet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden reklam offentliga rummet.

  1. 1. Att möta genus : En diskursanalys av hur genus framställs i det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

    Författare :Carolina Björkman; [2017]
    Nyckelord :bilder; det offentliga rummet; diskurs; genus; genuskonstruktion; reklam; semiotik; skyltning.;

    Sammanfattning : Studien vill belysa hur genusstrukturer är inbäddade i reklam och marknadsföring i det offentliga rummet i den centrala staden. Syftet är att synliggöra hur genus skapas i reklam och skyltning i Sverige 2016, vilka semiotiska resurser som används och därmed synliggöra de sociala förväntningar som finns kring ett visst kön. LÄS MER

  2. 2. Det sexualiserade offentliga stadsrummet : En djupstudie av individers upplevelser

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Malin Thonäng; [2015]
    Nyckelord :sexualisering; offentligt rum; makt; reklam; kropp;

    Sammanfattning : I det offentliga stadsrummet finns en stor mängd reklam som visar avkläda kvinnokroppar och som ofta anspelar på sexualitet. Detta kallas för det offentliga rummets sexualisering och är en fråga som skär mellan områdena politik, juridik och näringsliv och frågan har debatterats under flera årtionden. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande reklam ur ett intersektionellt perspektiv

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Jonas Turesson Halléhn; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Advertising is something that affects people in everyday life, people meeting several hundreds of advertising messages every day that affect how thoughts and values ​​regarding what is socially accepted or not. The norms that reproduced again and again in the public space affects the mindset of who should get seen and which not to have seen in marketing. LÄS MER

  4. 4. Vem får tala i staden? : en undersökning av reklam i Göteborg och hur den hanteras i det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anton Gross; [2013]
    Nyckelord :Reklam; Utomhusreklam; Affischering; Stadslandskap; Demokrati; Allmän plats; Offentligt;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur reklamens utbredning i staden ser ut och koppla det till det offentliga rummet och invånarnas rätt till att komma till tals. Genom att studera hur reklam och skyltning förekommer i Göteborg samt hur man från stadens sida ser och reglerar frågan vill jag konkretisera ämnet. LÄS MER

  5. 5. PATTERN ATTACK : Mönster, reklam och egna uttryck i det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, Textil

    Författare :Lisa Dalenius; [2012]
    Nyckelord :reklam; mönster; geometri; offentligt rum; staden; pattern attack;

    Sammanfattning : Under mina tre år på Konstfack har jag arbetat fram en värld av ickefigurativa mönster. I mitt examensarbete låter jag mönstren röra sig bortom skolans väggar och ut i det offentliga rummet. LÄS MER