Sökning: "reklam religion"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden reklam religion.
1. Perspektiv på propaganda Propagandabegreppet i Sverige mellan 1920 och 1951
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : This thesis examines the term propaganda and it´s use and meaning in the public discourse in Swedish press between the years 1920 and 1951. The thesis asks the overarching question of how and why the definition of the term changes from a neutral word to a word with negative connotations. LÄS MER
2. Sakral Marknadsföring : religion i svensk reklam från början av 1900-talet.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how religious symbols have been used in marketing historically and how the use of religion in advertising may reflect different conceptions of religiosity. In this study, we look at which religions are used in marketing, whether it is possible to see a change in usage over time, and what it is about the religious symbols that makes them favorable to use in advertising. LÄS MER
3. Taktisk Användbarhet : Representationer av terrorism och terrorister i film
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : De flesta media- och kommunikationsforskarna är överens om att nyheter, media och även reklam hjälper till att sprida agendor och stereotyper. Det är nästintill omöjligt att idag öppna en dagstidning, besöka sociala medier eller titta på vissa genrer inom film och tv utan att se eller höra ordet ”terrorist”; ofta i relation till skäggbeklädda män från Mellanöstern. LÄS MER
4. PERCEPTION AV HUMOR I REKLAM : En studie om tolkning när etnicitet, religionoch könsroller används på ett humoristiskt vis i reklamfilmer och annonser
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : En studie om tolkning när etnicitet, religion och könsroller används i ett humoristiskt vis i reklamfilmer och annonser. Syftet med denna studie är att ta reda på hur humor i reklamfilmer och annonser uppfattas och tolkas av människor mellan20-30 år för att sedan undersöka om det anses vara opassande i aktuella samhällsfrågor. .. LÄS MER
5. Storytelling : En framgångsrik historia
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Berättelser och historier har sedan urminnes tider förtrollat och fängslat människor. Förr itiden samlades människor runt lägerelden för att ta del av berättelser, idag samlasmänniskor runt varumärken. LÄS MER