Sökning: "reklam språk"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden reklam språk.

  1. 21. Whisky, läder och svarta kläder : En studie i språkbruk av reklam och livsstilsmagasin riktade mot män

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Fredrik Åslund; [2015]
    Nyckelord :Språkvetenskap; genus; reklamtext; manlighet; normer; värderingar;

    Sammanfattning : Denna studie är skriven inom fältet för språkvetenskap med fokus på hur reklamtexter använder värderande språk och språkliga strategier för att tilltala en manlig målgrupp, och i förlängning förstärka fördomar och heteronormativa värderingar genom språket som utgångspunkt. Studien har utgått från kvalitativ innehållsanalys samt diskursanalys för att besvara frågeställningarna, och metoden som brukats är närläsning av materialet som utgörs av diverse reklamannonser och artiklar ur livsstilsmagasin riktade mot män. LÄS MER

  2. 22. Distribution i ett fysiskt respektive e-handelsperspektiv - Konkurrensrätten i förändring?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Nicolina Erickson; [2014]
    Nyckelord :e-handel; competition law; konkurrensrätt; e-commerce; aktiv försäljning; passiv försäljning; vertikala avtal; EU law; förmögenhetsrätt; EU-rätt; vertical agreement; Law and Political Science;

    Sammanfattning : A majority of the people in the developed world use Internet on a daily basis. There is a shift from physical commerce to e-commerce, meaning that Internet as a market place is growing rapidly. LÄS MER

  3. 23. A study of the use of English and other languages in TV-commercials in Sweden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Susanne Lepp; [2013]
    Nyckelord :Swedish TV-commercials; English in commercials; code-switching; globalization; svensk tv-reklam; engelska i reklam; tvåspråkighet; global engelska;

    Sammanfattning : This investigation is about the English language in Swedish TV-commercials. Theinvestigation shows that there are commercials in Sweden that involve other languages thanSwedish. The languages found in this study apart from Swedish were English, Italian andGerman. The results show that the most common language was Swedish, which was used in405 (96. LÄS MER

  4. 24. Reklam och konsument: En studie om emotionell och etisk marknadsföring inom kläd-varumärkes branschen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Isaac Vasquez; [2013]
    Nyckelord :Branding; Emotional branding; Ethics; Clothing; Graphic design;

    Sammanfattning : Med en ständig ökning av konkurrens mellan företagen blir den personliga relationen med kunden allt viktigare. Produktens funktion står inte längre i centrum då den har ersatts av idén kring varan. LÄS MER

  5. 25. Viktlös Foundation med en fulländad Finish för Highlighteffekt Att översätta engelska reklamtexter till svenska

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Elisabeth Sommar; [2012-01-23]
    Nyckelord :reklamöversättning; översätta slogans; reklamspråk; anglicismer;

    Sammanfattning : Vardagsspråk och sociala värderingar ligger till grund för det språk som används i reklamtexter. Trots att reklamspråket har utmärkande egenskaper som är globala i flera avseenden så finns det också kulturella och lingvistiska skillnader vilka försvårar standardiseringen av reklamtexter. LÄS MER