Sökning: "reklam symboler"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden reklam symboler.

  1. 16. Och nu blir det reklamfilm : En kvalitativ innehållsanalys av de sju svenska politiska reklamfilmerna inför EU-valet 2009

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Elin Larsson; Johan Heikensten; [2010]
    Nyckelord :Political advertisement; commercials; advertising strategies; negative advertising; issue; image; rhetorical analysis; semiotics; rhetoric; videostyle; communication; EU-election; politisk tv-reklam; reklamfilm; reklamstrategi; utmanarstrategi; negativ reklam; sakfråga; image; bildanalys; retorisk analys; semiotik; retorik; videostyle; kommunikation; EU-val; incumbent;

    Sammanfattning : Och nu blir det reklamfilm - En kvalitativ innehållsanalys av de sju svenska politiska reklamfilmerna inför EU-valet 2009 Seminar date: 2010-01-14 Department: Media- and Communication science Report category: Degree project undergraduate level Authors: Johan Heikensten and Elin Larsson Advisor: Kristoffer Holt Purpose: When TV4 for the first time offered advertising time to the Swedish political parties for the upcoming election of the European Parliament in 2009, a huge debate broke loose in the media. Regardless of opinions on the matter, we find it safe to say that political television commercials will have a great influence on future election campaigns in Sweden. LÄS MER

  2. 17. Spegel, spegel på väggen där, säg vilken image konsumenten bär

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Linus Femtvik; Timor Timmerhed; Kerstin Åkesson; [2010]
    Nyckelord :varumärkesidentitet; företagsfokuserade teorier; konsumentfokuserade teorier; image; Social Sciences;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med uppsatsen är att undersöka om skapandet samt överförandet av varumärkesidentiteter sker utefter en normativ och självklar arbetsgång utan problem och svårigheter som författarna inom de företagsfokuserade teorierna menar. För att erhålla en inblick i hur identitetsöverförandet sker i verksamheter analyserades tre utvalda företag; Gina Tricot, Thorn Reklambyrå och Malmö FF. LÄS MER

  3. 18. Från genus, via blått, till miljö : Den bild- och innehållsmässiga utvecklingen av disk- och tvättmaskinreklam 1981-2009

    Magister-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Martin Vallner; [2010]
    Nyckelord :Miljö; Genus; Ekologisk; Modernisering; Reklam; Tvättmaskiner; Diskmaskiner; Miljödiskurs; Hermansson; Barthes; Sturken; Cartwright; Visuell; Semiotik; Bild; Blått; Vitt; Visual;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen ville jag, med hjälp av olika reklambilder för disk- och tvättmaskiner, visa att ”miljö” sedan början på 2000-talet alltmer blev en resurs i kommersiell varureklam.Hur naturen och miljön används som ett försäljningsargument idag påverkas av en miljödiskurs som sedan sena 80-talet har fortsatt att utvecklas fram till nu, 2009. LÄS MER

  4. 19. En bildstudie i hur Stureplan.se används som reklamkanal

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Tomas Schubert; [2010]
    Nyckelord :Stureplan; varumärke; konnotation; myter; symboler; image;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att se hur Stureplangruppen genom att använda gamla och skapa nya myter behöll en högklassig image samtidigt som gruppen expanderade verksamheten utanför de mest exklusiva adresserna runt Stureplan. Frågeställningarna jag ville besvara var således hur Stureplansgruppens varumärke såg ut, vilka metoder Stureplansgruppen använde för att stärka sitt varumärke med hjälp av bilder på Stureplan. LÄS MER

  5. 20. Gudruns resa : en visuell diskursanalytisk studie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Lena Richert; [2010]
    Nyckelord :Gudrun Sjödén; Kilroy travels; Bildanalys; Visuell retorik; Bildkommunikation; Diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie jämför det visuella materialet från Gudrun Sjödéns klädkataloger med Kilroys resekataloger. Huvudfrågan i undersökningen är vilka olika diskurser somhittas i de utvalda texterna från Gudrun Sjödéns klädkataloger och Kilroy travels resekataloger och hur dessa hittade diskurser opererar. LÄS MER