Sökning: "reklamannonser"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade ordet reklamannonser.

  1. 1. Könsstereotyper och könsroller i marknadsföring inom sport- och hälsobranschen : En undersökning kring hur könsstereotypisk reklam inom sport- och hälsobranschen påverkar konsumenters syn på varumärket samt köpintentionen.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mehreen Islam; Kevine Ngao Loembe; Neha Kaur; [2023]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Gender marketing; Brand image; Purchase intention; Attitude; Consumer behavior; Values; Norms.; Könsstereotyper; Varumärkesimage; Köpintention; Attityd; Konsumentbeteende; Värderingar; Normer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av könsstereotypisk marknadsföring inom sport- och hälsobranschen. Forskningsfrågorna tar upp effekterna av både könsstereotypisk och icke-könsstereotypisk marknadsföring på varumärkesimage samt hur det påverkar konsumenters köpintention. LÄS MER

  2. 2. Marknadsföra Sverige för alla svenskar: en studie av modernitetens avspegling i reklamannonser under det tidiga 1900-talets Sverige

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Filippa Edholm; Fredrik Roth; [2022]
    Nyckelord :convergence; modernity; advertising; zerrspiegel;

    Sammanfattning : The impact and effect of marketing is an ongoing debate and has been since the beginning of the 20th century. This has led to different ideas and hypotheses about universal divergence. LÄS MER

  3. 3. Är nakenhet ett måste? : En studie om mottagarnas åsikt om könsnormativ vs könsneutral parfymreklam

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Anna Envall; Jessica Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :gender theory; gender norms; marketing; feminism; genusteori; könsnormer; marknadsföring; feminism;

    Sammanfattning : Nakenhet och sexuella anspelningar är något som drar till sig vår uppmärksamhet. Genom historien går det att se tydliga skillnader i hur detta faktum skiljer sig mellan män och kvinnor i reklam. LÄS MER

  4. 4. CANNABIS – ETT HOT FÖR UNGDOMARS PSYKOSOCIALA HÄLSA OCH UTVECKLING ELLER EN MEDICIN FÖR VÄLBEFINNANDE?

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Maja Ekeroth; [2021]
    Nyckelord :cannabis; marijuana; adolescent; psychosocial health and development; mental illness; legalization; decriminalization; and systematic literature review.; cannabis; marijuana; ungdomar; psykosocial hälsa och utveckling; psykisk ohälsa; legalisering; avkriminalisering och systematisk forskningsöversikt.;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien är att undersöka bevekelsegrunder till att ungdomaranvänder cannabis och vad användningen av cannabis i ung ålder kan få för effekter påungdomarnas psykosociala hälsa och utveckling. Syftet är även att undersöka på vilket sätt enlegalisering eller avkriminalisering av icke-medicinsk cannabis påverkar ungdomarsanvändning av, och inställning till, cannabis i de länder/stater där legalisering har genomförts. LÄS MER

  5. 5. Reklamens bild av semester : Semesterns inflytande på reklamannonser i JönköpingsPosten 1938-1947

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Isac Grusell; [2020]
    Nyckelord :Semester; reklamannonser; semesterlagen 1938; Jönköpings-Posten; 1930- och 1940-tal.;

    Sammanfattning : This thesis is based upon the perspective of the holiday law introduced in 1938. This law gave many Swedes the right to two weeks paid vacation, which previously not all had. LÄS MER