Sökning: "reklambilder bildanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden reklambilder bildanalys.

  1. 1. Värme och pool, kanske inte lika attraktivt som man tror... : En kvalitativ semiotisk bildanalys och en kvantitativ enkätundersökning om attraktivitet inom solsemesterresor

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Dan Larsson; Bipasha Borén; [2023]
    Nyckelord :Attraktivitet; semiotik; semiotiska resurser; semesterresor; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med studien är att undersöka och mäta människors attityder till två olika solsemester-orter, och sedan kolla vilka semiotiska resurser, samt om personliga faktorer som kön och ålder kan påverka hur attraktiva de upplevs. Ämnet är relevant för att se vilka semiotiska resurser som är attraktiva i reklambilder, detta är viktigt för att förstå och skapa budskap som är tilltalande inom reklam och visuell kommunikation. LÄS MER

  2. 2. Rosa och Tajt VS Blått och Stiligt : En visuell analys av klädföretaget HOPE´s könsneutrala klädkollektion

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :Könsneutralitet; mode; performativitetsteori; reklam; visuell bildanalys; socialsemiotik; normer och stereotyper;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att att undersöka hur modegenren kan framställa könsneutral reklam.Detta görs genom en visuell bildanalys av tre könsneutrala reklambilder från det svenskamodeföretaget HOPE. LÄS MER

  3. 3. BILDUNDERVISNING OCH SEXUELL IDENTITET : Ikonologiska tolkningar av Francis Bacons couplings

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Indra Forsberg; [2022]
    Nyckelord :Bildanalys; sexuell identitet; Panofsky; ikonologi; Francis Bacon;

    Sammanfattning : Bildflödet som unga möts av har ett stort inflytande på deras sätt att tänka. För att kunna orientera sig och skapa mening i sin tillvaro, och delta i en visuell värld krävs kunskap om hur bilder kommunicerar. LÄS MER

  4. 4. Stereotypisk, objektifierande och sexualiserande reklam? : En semiotisk bildanalys av CAIA Cosmetics reklambilder ur sommarkampanjerna 2021

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Wikman; [2021]
    Nyckelord :Reklam; genus; stereotyper; objektifiering; sexualisering;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar undersöka om sminkvarumärket CAIA Cosmetics fortsätter att stereotypisera, objektifiera och sexualisera kivnnor i sin reklam efter att de fällts för objektifierande och sexualiserande reklam tre gånger under 2019. I de analyserande reklambilderna undersöker jag om Bianca Ingrosso som frontperson för CAIA bidrar med och upprätthåller en könsstereotypisk bild av kvinnor och om det förekommer ett objektifierande och sexualiserande i de nya sommarkampanjerna från juni och juli 2021. LÄS MER

  5. 5. Visuell litteracitet Kritiskt tänkande kring stereotypa reklambilder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Paula Jönsson; Kajsa Kindberg; [2020]
    Nyckelord :bilder; blickar; genus; framställning av bilder; kroppar; kvinnor; objekt; visuell litteracitet;

    Sammanfattning : Studien är en undersökning i hur kan arbetet med bildanalys kan genomföras, och varför det är viktigt att integrera i undervisningen. Den riktar sig mot elever i åk 7–9, men undersökningar som inte enbart riktar sig mot högstadiet har använts. Resultaten är ändå användbara i studien då de går att applicera i olika åldrar. LÄS MER