Sökning: "reklambilder genus"
Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden reklambilder genus.
16. Det är ju bara en bild : En semiotisk bildanalys om hur genus konstrueras i reklambilder.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Advertising images have a history of being criticized for its manipulative character and negative portrayals of men and women. Previous studies have shown that advertising images have a distorting effect on society. LÄS MER
17. [Reklam] = du blir vad du inte är - en kvalitativ studie av konsumenters uppfattning av varumärken ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: [Reklam] = du blir vad du inte är – en kvalitativ studie av konsumenters uppfattning av varumärken ur ett genusperspektiv Seminariedatum: 15 januari 2015 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15hp Författare: Lena Bergåker, Dilan Cetinkaya Handledare: Clara Gustafsson Fem nyckelord: Varumärke, reklam, könsstereotyper, identitet, attityd Syfte: Syftet med vår studie är att utveckla en förståelse för hur framställningen av stereotypa könsroller i reklam influerar konsumenternas uppfattning om varumärken i relation till deras identitetsskapande och genusattityd. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod baserat på semistrukturerade djupintervjuer med reklambilder. LÄS MER
18. OMFÖRHANDLAD MANLIGHET : Ungdomar om manligheter i reklambilder
Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Jag har studerat hur elever i 12 - och 15 årsåldern ser på manlighet i reklam. Det finns fler typer av manlighet representerad i reklamen idag än för 10 år sedan. Syftet med min undersökning är att studera hur unga människor ser på olika manligheter i reklambilder. LÄS MER
19. Reklam- påverkan och könsskillnader
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : Den här studien undersöker hur unga kvinnor i åldrarna 15-30 påverkas av dagens marknadsföring innehållande kvinnliga modeller och om den utvalda målgruppen upplever någon skillnad på hur kvinnor och män framställs i reklamsammanhang. I flera decennier har framställandet av kvinnan i marknadsföringssammanhang varit objekt för debatt, och den är tillsynes lika aktuell idag som för 30 år sedan. LÄS MER
20. När kameran inte räcker till
Kandidat-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Digitala bildbehandlingsprogram erbjuder obegränsade möjligheter att förändra en bild. Förutsatt att digital innovation inte enbart är positiv, är det likväl viktigt att utveckla kunskap om dess negativa sidor. I denna uppsats studeras nyttjandet av digital bildbehandling ur ett kritiskt ISperspektiv. LÄS MER