Sökning: "reklambilder genus"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden reklambilder genus.

  1. 16. Det är ju bara en bild : En semiotisk bildanalys om hur genus konstrueras i reklambilder.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Sara Krüger; Thea Fidjeland; [2016]
    Nyckelord :reklam; reklambilder; genus; stereotyper; representation; dagspress;

    Sammanfattning : Advertising images have a history of being criticized for its manipulative character and negative portrayals of men and women. Previous studies have shown that advertising images have a distorting effect on society. LÄS MER

  2. 17. [Reklam] = du blir vad du inte är - en kvalitativ studie av konsumenters uppfattning av varumärken ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lena Bergåker; Dilan Cetinkaya; [2015]
    Nyckelord :Varumärke; reklam; könsstereotyper; identitet; attityd; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: [Reklam] = du blir vad du inte är – en kvalitativ studie av konsumenters uppfattning av varumärken ur ett genusperspektiv Seminariedatum: 15 januari 2015 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15hp Författare: Lena Bergåker, Dilan Cetinkaya Handledare: Clara Gustafsson Fem nyckelord: Varumärke, reklam, könsstereotyper, identitet, attityd Syfte: Syftet med vår studie är att utveckla en förståelse för hur framställningen av stereotypa könsroller i reklam influerar konsumenternas uppfattning om varumärken i relation till deras identitetsskapande och genusattityd. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod baserat på semistrukturerade djupintervjuer med reklambilder. LÄS MER

  3. 18. OMFÖRHANDLAD MANLIGHET : Ungdomar om manligheter i reklambilder

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anna-Therese Klingberg; [2015]
    Nyckelord :maskulinitet; genus; bildpedagogik; reklam;

    Sammanfattning : Jag har studerat hur elever i 12 - och 15 årsåldern ser på manlighet i reklam. Det finns fler typer av manlighet representerad i reklamen idag än för 10 år sedan. Syftet med min undersökning är att studera hur unga människor ser på olika manligheter i reklambilder. LÄS MER

  4. 19. Reklam- påverkan och könsskillnader

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :THERÉSE HENNINGSSON; LOVISA FALK; [2014]
    Nyckelord :kommunikation; reklam; marknadsföring; könsskillnader; påverkan;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur unga kvinnor i åldrarna 15-30 påverkas av dagens marknadsföring innehållande kvinnliga modeller och om den utvalda målgruppen upplever någon skillnad på hur kvinnor och män framställs i reklamsammanhang. I flera decennier har framställandet av kvinnan i marknadsföringssammanhang varit objekt för debatt, och den är tillsynes lika aktuell idag som för 30 år sedan. LÄS MER

  5. 20. När kameran inte räcker till

    Kandidat-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Cecilia Therése Boström; [2013-09-20]
    Nyckelord :retusch; retuschör; reklam; reklambilder; bildmanipulation; kritisk IS-forskning; genus;

    Sammanfattning : Digitala bildbehandlingsprogram erbjuder obegränsade möjligheter att förändra en bild. Förutsatt att digital innovation inte enbart är positiv, är det likväl viktigt att utveckla kunskap om dess negativa sidor. I denna uppsats studeras nyttjandet av digital bildbehandling ur ett kritiskt ISperspektiv. LÄS MER