Sökning: "reklambilder genus"
Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden reklambilder genus.
21. Dominanta och undergivna karaktärer : En studie i om en karaktärs egenskaper tolkas olika beroende på vilket kön det representerar
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Denna studie behandlar sättet som karaktärer gestaltas i bilder för spel och undersöker om mottagarens förhållningssätt till karaktären skiljer sig beroende på karaktärens kön. Det som undersöks är ifall karaktärerna tolkas olika även om de är menade att representera samma egenskap, samt ifall tolkningen av karaktärerna förändras när dessa samspelar med en annan karaktär i samma bild. LÄS MER
22. PORTRÄTTFOTOGRAFI : En studie om skillnader mellan dokumentära porträttfotografier och porträttfotografier i reklambranschen
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Inför genomförandet av det praktiska arbetet som består av åtta porträttfotografier, krävdes kunskap om hur dokumentära porträttbilder och porträttbilder inom reklam vanligtvis fotograferas. Utifrån den kunskapen listades olika estetiska och genusbaserade normerna upp och tre av porträtten var avsedda att bryta mot normerna för att se hur trovärdigheten på bilderna skulle uppfattas beroende av genre. LÄS MER
23. En bild säger mer än tusen ord : En bildanalys av alkoholreklamsbilder utifrån ett intersektionellt perspektiv
Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa kön, klass och etnicitet utifrån intersektionalitetsperspektivet och hur dessa begrepp framställs i reklambilder som marknadsför alkoholhaltiga drycker. I resultatet och analysen använde vi oss utav forskningsdesignen bildanalys, vilket är en form av innehålls analys. LÄS MER
24. "Rynkfri, smal och snygg" : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av kvinnoidealet i mediereklam
Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en grupp kvinnor i åldern mellan 20-30 år upplever och förhåller sig till det kvinnoideal som framställs i mediereklam. Studien byggde på en kvalitativ ansats i ett försök att söka reda på deras gemensamma uppfattningar om fenomenet och hur de upplevde att de påverkas av den kvinnliga framställningen. LÄS MER
25. "Blont och vanligt liksom" : En kvalitativ studie om hur genus, ålder och etnicitet kommer till uttryck inom resereklam.
Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur normer om etnicitet, ålder och genus tar sig i uttryck i processen bakom resereklam och i den färdiga reklamen hos några av de största researrangörerna i Sverige. Studien är kvalitativ och materialet bygger på intervjuer som genomförts med marknadsansvariga och reklammakare hos de tre största researrangörerna i Sverige. LÄS MER