Sökning: "reklambilder genus"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden reklambilder genus.

  1. 21. Dominanta och undergivna karaktärer : En studie i om en karaktärs egenskaper tolkas olika beroende på vilket kön det representerar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Minnamari Helmisaari; [2013]
    Nyckelord :karaktärsskapande; reklam; genus; poser; stereotyper;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar sättet som karaktärer gestaltas i bilder för spel och undersöker om mottagarens förhållningssätt till karaktären skiljer sig beroende på karaktärens kön. Det som undersöks är ifall karaktärerna tolkas olika även om de är menade att representera samma egenskap, samt ifall tolkningen av karaktärerna förändras när dessa samspelar med en annan karaktär i samma bild. LÄS MER

  2. 22. PORTRÄTTFOTOGRAFI : En studie om skillnader mellan dokumentära porträttfotografier och porträttfotografier i reklambranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Sarah Nyman; [2013]
    Nyckelord :porträttfotografi; dokumentärfotografi; reklam; fotografi; bildretuschering; genus;

    Sammanfattning : Inför genomförandet av det praktiska arbetet som består av åtta porträttfotografier, krävdes kunskap om hur dokumentära porträttbilder och porträttbilder inom reklam vanligtvis fotograferas. Utifrån den kunskapen listades olika estetiska och genusbaserade normerna upp och tre av porträtten var avsedda att bryta mot normerna för att se hur trovärdigheten på bilderna skulle uppfattas beroende av genre. LÄS MER

  3. 23. En bild säger mer än tusen ord : En bildanalys av alkoholreklamsbilder utifrån ett intersektionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Maria Grape; Joanna Yapan Lindberg; [2013]
    Nyckelord :Alkoholreklam; Intersektionelltperspektiv; Kön; Klass; Etnicitet; Genus.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa kön, klass och etnicitet utifrån intersektionalitetsperspektivet och hur dessa begrepp framställs i reklambilder som marknadsför alkoholhaltiga drycker. I resultatet och analysen använde vi oss utav forskningsdesignen bildanalys, vilket är en form av innehålls analys. LÄS MER

  4. 24. "Rynkfri, smal och snygg" : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av kvinnoidealet i mediereklam

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Karin Andersson; Hanna Mac; [2012]
    Nyckelord :Mediereklam; kvinnoideal; genus; framställning; performativitet; social konstruktion; hyperritualisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur en grupp kvinnor i åldern mellan 20-30 år upplever och förhåller sig till det kvinnoideal som framställs i mediereklam. Studien byggde på en kvalitativ ansats i ett försök att söka reda på deras gemensamma uppfattningar om fenomenet och hur de upplevde att de påverkas av den kvinnliga framställningen. LÄS MER

  5. 25. "Blont och vanligt liksom" : En kvalitativ studie om hur genus, ålder och etnicitet kommer till uttryck inom resereklam.

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Emelie Steen; [2011]
    Nyckelord :Sociologi; resereklam; genus; etnicitet; Goffman; symbolisk interaktionism; bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur normer om etnicitet, ålder och genus tar sig i uttryck i processen bakom resereklam och i den färdiga reklamen hos några av de största researrangörerna i Sverige. Studien är kvalitativ och materialet bygger på intervjuer som genomförts med marknadsansvariga och reklammakare hos de tre största researrangörerna i Sverige. LÄS MER