Sökning: "reklamens makt"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden reklamens makt.

  1. 1. Det sexualiserade offentliga stadsrummet : En djupstudie av individers upplevelser

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Malin Thonäng; [2015]
    Nyckelord :sexualisering; offentligt rum; makt; reklam; kropp;

    Sammanfattning : I det offentliga stadsrummet finns en stor mängd reklam som visar avkläda kvinnokroppar och som ofta anspelar på sexualitet. Detta kallas för det offentliga rummets sexualisering och är en fråga som skär mellan områdena politik, juridik och näringsliv och frågan har debatterats under flera årtionden. LÄS MER

  2. 2. Könsroller i reklam : Ungdomars syn på genus

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Viktoria Garancsi; [2014]
    Nyckelord :fokusgrupp; könsroller; reklam; ungdomar; barn; genusteori; manligt; kvinnligt;

    Sammanfattning : Reklam är något vi matas med varje dag. Syftet med denna uppsats är att se hur en fokusgrupp, bestående av sex elever, som går på Byängsskolan i Täby, upplever könsroller som framställs i reklam, där mina frågeställningar är hur dessa elever upplever framställningen av könsroller i reklam och ifall dessa elever ser skillnad på manligt respektive kvinnligt i reklam. LÄS MER

  3. 3. Gapa så får du en release. Svälj den så anses du samarbetsvillig” Konstruktionen av journalistrollen i tidningen journalisten 1960-2010

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sanna Lindmark; [2013-02-21]
    Nyckelord :Journalistrollen; profession; medielandskapets förändring; autonomi; altruism; journalistutbildningen; marknaden; det journalistiska uppdraget; Journalisten;

    Sammanfattning : Titel:”Gapa så får du en release. Svälj den så anses du samarbetsvillig” Konstruktionen av journalistrollen i tidningen journalisten 1960-2010 Författare: Sanna Lindmark Kurs:Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. LÄS MER

  4. 4. Reklam - i huvudsak ett mansdominerat redskap? En studie ur ett könsperspektiv om vems och vilka värderingar det är som genomsyrar reklam.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Carlsen; Therese Ekelund; Michaela Navratil; [2004]
    Nyckelord :reklam; värderingar; skolvärlden; kön; makt; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : SYFTE: Vårt syfte med denna uppsats är att genom att analysera olika faktorer försöka komma fram till vems och vilka värderingar det är som mest genomsyrar den reklam som skapas. Tyngdpunkten ligger på genus, dvs. LÄS MER