Sökning: "reklamens makt"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden reklamens makt.
1. Det sexualiserade offentliga stadsrummet : En djupstudie av individers upplevelser
Master-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : I det offentliga stadsrummet finns en stor mängd reklam som visar avkläda kvinnokroppar och som ofta anspelar på sexualitet. Detta kallas för det offentliga rummets sexualisering och är en fråga som skär mellan områdena politik, juridik och näringsliv och frågan har debatterats under flera årtionden. LÄS MER
2. Könsroller i reklam : Ungdomars syn på genus
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Reklam är något vi matas med varje dag. Syftet med denna uppsats är att se hur en fokusgrupp, bestående av sex elever, som går på Byängsskolan i Täby, upplever könsroller som framställs i reklam, där mina frågeställningar är hur dessa elever upplever framställningen av könsroller i reklam och ifall dessa elever ser skillnad på manligt respektive kvinnligt i reklam. LÄS MER
3. Gapa så får du en release. Svälj den så anses du samarbetsvillig” Konstruktionen av journalistrollen i tidningen journalisten 1960-2010
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel:”Gapa så får du en release. Svälj den så anses du samarbetsvillig” Konstruktionen av journalistrollen i tidningen journalisten 1960-2010 Författare: Sanna Lindmark Kurs:Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. LÄS MER
4. Reklam - i huvudsak ett mansdominerat redskap? En studie ur ett könsperspektiv om vems och vilka värderingar det är som genomsyrar reklam.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : SYFTE: Vårt syfte med denna uppsats är att genom att analysera olika faktorer försöka komma fram till vems och vilka värderingar det är som mest genomsyrar den reklam som skapas. Tyngdpunkten ligger på genus, dvs. LÄS MER